Kerkentour naar "de Vermaning"

orgel.JPGmaandag 14 november 2022 20:27

Zondag 13 november waren wij te gast bij de Doopsgezinde gemeente aan de Dorpsstraat in Nieuwe Niedorp. Om energie te besparen was de dienst in het vergaderlokaal; het voormalige koetshuis achter de kerk.

Bij aankomst werden we welkom geheten door de ouderling van dienst. We kregen een kopje koffie of thee.  De groep kerkgangers was niet al te groot; daarom was er gekozen om met elkaar in een grote kring te zitten. Bij aanvang van de dienst stelden wij ons allen even voor. Persoonlijk vond vond ik deze manier van kerk-zijn heel warm.

Dominee Pieter Post uit Heerenveen was deze zondag de predikant. Wij lazen een gedeelte uit; 2 koningen 8:1-6. Een bijzondere geschiedenis over de profeet Elisa die een kind weer tot leven wekt en zijn moeder en het kind vertelt over een hongersnood die er aan komt.  De moeder en het kind leven 7 jaar in een ander land en keren weer terug. Hun bezit is door andere ingenomen.  De vrouw besluit naar de koning te gaan waar op dat moment de knecht van Elisa is die de koning vertelt over het tot leven wekken van een kind door Elisa.  Waarop de knecht alleen kan zeggen: “kijk over deze vrouw en dit kind heb ik het”. De koning besluit de vrouw recht te doen. De vrouw krijg al haar bezittingen terug door hulp van de koning.

Bijbel

De dominee begint zijn preek met; de vrouw heel gelukkig moet zijn geweest. En dat het eigenlijk altijd zo zou moeten gaan: je klopt bij het hoogste orgaan aan en   het wordt geregeld.  Je krijgt waar je recht op hebt.  Een heel kort lijntje zonder tussenlagen.  De koning moet ook een gelovig man geweest zijn, want hij helpt de vrouw door recht te doen en haar bezittingen teruggeven. Na de preek mogen wij ook deel uitmaken van de viering van Brood en Wijn. Iets wat ons als christenen verbindt.  Ter afsluiting luisteren wij naar het lied: ”De steppe zal bloeien” van Huub Oosterhuis

Na de dienst is er nog ruimte voor gesprek en mochten wij toch even de kerk bezichtigen. De kerk is gebouwd rond 1878. In eerste instantie had de kerk een kleine kerktoren wat bijzonder was, voor een Doopsgezinde kerk. Zoals veel Doopsgezinde kerken heet ook deze kerk “De Vermaning”. Helaas is de kerktoren er niet meer, in de jaren 60 is deze van de kerk afgehaald. Binnenin de kerk treffen wij een orgel aan, dat in 1882 is gebouwd door de orgelbouwers L. van Dam en Zn.  Wat dit orgel bijzonder maakt, is dat je nog handmatig lucht moet pompen voor dat het orgel bespeeld kan worden.  (De meeste orgels zijn tegenwoordig omgebouwd naar een versie met elektronische luchtaandrijving.) De koster gaf ons uitleg over de kerk en over het orgel. En vertelde daarbij dat hij de jeugd uit Nieuwe Niedorp wel vroeg om te komen pompen. En zoals te zien is op het orgel wordt dit door de jaren heen door de jeugd gedaan, de koster zelf heeft in zijn jonge jaren ook zijn naam in het orgel gekerfd.

Alles bij elkaar hebben wij als afdeling van de ChristenUnie een hele fijne zondagochtend gehad en bedanken wij de Doopsgezinde gemeente te Nieuwe Niedorp voor hun gastvrijheid. Voor meer informatie over deze kerk en deze gemeente verwijzen wij  u ook graag door naar hun website

Orgel luchtpomp