Groenstructuurplan

2021 Groenstructuur.jpgvrijdag 18 juni 2021 16:14

Een jaar geleden schreef Hans van Eck een blog over het belang van bomen in je omgeving. Bomen en natuur zijn voor de ChristenUnie al heel lang een zorg. Afgelopen jaren zagen we meer bomen verdwijnen dan dat erbij kwamen, en dat terwijl we bomen nodig hebben.

Ze geven luwte in warme tijden, nemen veel water op in tijden van veel regenval, en ze bieden een verblijfplaats voor diverse dieren. Na jaren doorvragen over bomen, en ook over natuur is er een Deltaplan biodiversiteit gemaakt al gaf dat nog geen bomen, maar wel plannen. Één van die plannen is het groenstructuurplan geworden. Het idee achter dit plan is, om bomen en struiken in lijnen te planten of aan te vullen waar ze niet meer zijn. Op deze manier creëer je een natuurlijke habitat voor verschillende diersoorten.  Het plan is dat er de komende 10 jaar naast de 300 bomen die jaarlijks geplant worden er 175 extra gepland worden en er na 10 jaar 4750 bomen zijn geplant in gebieden die daarvoor aangewezen zijn. Het plan houdt ook rekening met gebieden die open moeten zijn, om ook de dieren die van openlandschap houden een kans te geven.  Op deze manier hoopt de gemeente meer ruimte te geven voor verschillende diersoorten.  We hopen dat vele soorten een mooi plekje vinden in onze gemeente.

Naast dat dit een mooi plan is voor de biodiversiteit, geeft dit plan ook mogelijkheden voor Klimaatadeptatie  (omgaan met de verandering van het klimaat  zoals lange droogte en hevige regenval).  Bomen geven luwte en nemen veel water op ook kunnen de weide gebieden meer water aan dan de bebouwde plaatsen. Zo zagen wij als ChristenUnie een mooie wisselwerking en oplossingen voor problemen die zijn ontstaan.

De Schepping is kwetsbaar en we dienen goed voor haar zorgen. U begrijpt dat we heel blij waren met het voorstel van het groenstructuurplan, en we konden dan ook van harte instemmen met het plan. Natuurlijk bomen zijn niet snel groot en het duurt ook wat jaren voor dat de bomenrijen mooi zijn dicht gegroeid, maar het begin is er.