Kustvisie IJsselmeerkust

IJsselmeervrijdag 26 november 2021 15:41

Door het rijk, de provincie, het waterschap, de gemeenten Medemblik, Enkhuizen en Hollands Kroon, zijn mooie plannen gepresenteerd om de mogelijkheden in en rond het IJsselmeer beter te benutten. Denk hierbij vooral aan meer natuurontwikkeling, toerisme en een plaats om duurzame energie op te wekken.

Psalm 8: 4-7
Zie ik de Hemel, het werk van uw vingers,
de maan en de sterren door U daar bevestigd,
wat is dan de sterveling dat U aan hem denkt,
het mensenkind dat U naar hem omziet?

U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd.

De gezamelijke plannen worden in de Kustvisie IJsselmeerkust "Aan ’t meer 2030" beschreven.

Zo is er een plan om zonneatollen te plaatsen en innovatie eilanden te maken voor de kust van de Wieringermeer.  Tevens zijn er plannen om vooroevers te maken om op deze manier de natuur meer kans te geven en verschillende vogelsoorten te voorzien van een betere habitat.

Ook kunnen we er verkenningen in vinden om ter hoogte van het Robbenoordbos en de Oosterterpweg lagunes in het IJsselmeer te maken om zo meer ruimte te creëren voor ecologie en recreatie. Naast meer natuur moeten al deze plannen ook onze economie versterken door het gebied aantrekkelijker te maken voor toerisme.

Het klinkt eigenlijk best heel mooi: meer natuur op het IJsselmeer.

Toch zijn wij als fractie kritisch.  Want wat voor gevolgen hebben deze plannen voor de waterkwaliteit? Hebben onze boeren straks nog wel voldoende zoet water voor hun land, hun gewassen of drinkwater? Door de eilanden wordt het water een stuk ondieper wat doet dit met de waterkwaliteit? Wij hebben onze vraagtekens erbij.

Wat gebeurt er echt met de biodiversiteit? In het stuk staat dat er een goede balans gevonden moet worden tussen economie en ecologie. Vaak zien we dat economie zwaarder weegt dan ecologie.

In de raadsvergadering van 25 november bleek dat niet alleen wij onze twijfels bij deze kustvisie hebben ook de andere partijen binnen binnen de raad van Hollands Kroon hebben zo hun vraagtekens. Hierdoor is besloten om het besluit nog even uit te stellen.

Maar we moeten er wel mee verder en zodoende hebben wij als fractie besloten om met de ChristenUnie fracties van de provincie, Medemblik en Enkhuizen deze kustvisie te bespreken. Samen gaan we kijken waar deze kustvisie aangepast zou kunnen worden. Op deze manier kunnen we het beste het ChristenUnie geluid laten klinken ten aanzien van dit dossier.

Marjon Tolhuis