De RES en Hollands Kroon

Zonnepanelen installatie.jpgmaandag 25 oktober 2021 15:17

Hoe staat het met de RES (Regionale Energie Strategie) in Hollands Kroon. Op 28 juni 2019 publiceerde het kabinet het Klimaatakkoord: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs. Het doel hiervan is om met elkaar de CO2-uitstoot sterk te verminderen: in 2030 met de helft ten opzichte van 1990. Één van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden.

Maar ook welke warmte bronnen te gebruiken zijn zodat dorpskernen en gebouwen van het aardgas af kunnen. In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuze. De gemeente Hollands Kroon valt onder de energieregio Noord-Holland Noord. Het een een en ander heeft geleid tot een transitievisie warmte Hollands Kroon. De raad is 24 juni 2021 hiermee akkoord gegaan.

Hoe is de stand van zaken nu?

Het energietransitietreintje komt gestaag op gang….

Een belangrijk uitgangspunt voor deze operatie is dat geen enkel gezin of bedrijf in de problemen komt door deze energietransitie. Hier kan de CUHK heel blij mee zijn!

Er is verder gekeken naar welke energievormen kansrijk zijn. Geothermie en restwarmte wordt voor toepassing in de diverse kernen niet als kansrijk gezien. Aquathermie en waterstof wordt als niet direct kansrijk gezien maar dat kan in de toekomst veranderen. Het meest kansrijk is groengas, hybride warmtepomp en de geheel elektrische warmte pomp.
In 2050 wil men in Hollands Kroon aardgasvrij zijn, het grootste gedeelte in de laatste 5 jaar. We denken wel dat de instabiele gasprijs een boost geeft voor het sneller overgaan naar gasvrij.

De route: Eerst het laaghangend fruit en dat is isoleren!!!!! maar denk ook het vervangen van ramen naar HR++. De woningstichting is hier al inmiddels mee bezig. Inmiddels is er ook al 7 miljoen euro uitgetrokken voor het energie neutraal maken van gemeentelijke gebouwen. Als gemeente moet je natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. Belangrijk is wel dat in volgorde prioriteit wordt gegeven aan de gebouwen waar de meeste energiewinst te halen valt.

Men is ook druk met het stimuleren van huiseigenaren om hun woning energie neutraal te maken. Denk hierbij aan de website Duurzaam Bouwloket waar veel informatie te vinden is en het aanbod van een energiescan aan de bewoners. Tevens zijn er binnen Hollands Kroon bijeenkomsten gehouden in de buurten en op diverse plaatsen heeft een bus gestaan waar men terecht kon voor informatie en vragen.

Tot op heden heeft de fractie vertrouwen in het traject en de  aanpak waar de gemeente Holland Kroon voor gekozen heeft. Houdt de ambitie vast en ga zo door….

Wees geprezen, mijn Heer, om onze zuster aarde, die ons voedt en leidt en verscheidene vruchten voortbrengt met kleurrijk bloemen en kruiden.
(uit Cantico delle Creature, het zonnelied van de heilige Franciscus)

Hans van Eck
(fractie ondersteuner)