Maak nu eens echt werk van betaalbare woningen

woningenwoensdag 06 januari 2021 09:24

In de Raadsvergadering van 17 december heeft de raad ingestemd met de nieuwe woonvisie. Een woonvisie vol ambitie waar in duurzaamheid niet vergeten is. Op 2 punten hebben wij toch een andere visie. Als het gaat om het percentage sociale huurwoningen, de laatste jaren is de bouw van deze woningen behoorlijk achtergebleven.

Ja er zijn wel nieuwe sociale huurwoningen gebouwd maar deze zijn ook voor een grootdeel op plaatsen gekomen waar oude sociale huurwoningen waren gesloopt zoals in Middenmeer en nu in Wieringerwerf gebeurt. Het voorstel in de woonvisie is het percentage van 25% sociale huurwoningen te realiseren. Samen met de PvdA, Groen Links, D66 en Lada hebben wij een Amendement ingediend om 30% sociale huurwoningen te realiseren. Om zo de achterstand in te kunnen halen.

Waar wij ons in de woonvisie ook niet kunnen vinden is de term betaalbare woningen. Wat een betaalbare woning is, is voor iedereen verschillend en inkomensafhankelijk. Betaalbare woning staat nergens gedefinieerd. Betaalbare koop is volgens het document tussen de 200.000 euro en de 265.000 euro. Dit is veel meer dan je met een modaal jaarinkomen van 36.500 euro als maximale hypotheek kan krijgen. Daarom hebben wij een amendement ingediend om het bedrag dat staat voor een betaalbare woning op maximaal 182.500 euro te stellen. Dit is 5 x het modaal jaarinkomen. En waarbij je volgens de meeste hypotheekverstrekkers met een modaal inkomen een huis voor kan kopen.

De reactie van het college was dat er voor dat bedrag geen huizen gebouwd kunnen worden of dat het dan hele kleine huizen zullen worden. Het is volgens het college beter om dan een starters lening te nemen of bij de ouders om financiële steun vragen om zo een woning te kunnen financieren.

Onze reactie hierop was dat het voor jongeren al moeilijk genoeg is. Jongeren hebben veel al een studielening dan ook nog een starters lening erbij dat is voor jongeren niet meer te doen. Niet dat we tegen een starters lening zijn het kan soms juist net een oplossing zijn maar niet van alles. Natuurlijk kunnen ook ouders helpen bij het financieren van een woning maar ook zijn ouders niet altijd in staat om hun kinderen hier mee te helpen.

Helaas hebben beide amendementen geen meerderheid van de stemmen gekregen en zijn ze dus verworpen. Ondanks dat we niet 100% tevreden zijn met de woonvisie hebben we wel voor deze visie gestemd omdat deze op veel punten positief verbeterd is.