Verkeersveiligheidsplan

Lege weg.jpgdonderdag 27 augustus 2020 15:51

Uitgangspunt voor het Verkeersveiligheidsplan is Duurzaam Veilig en daar zijn we het van harte mee eens. Tegelijkertijd zegt het college -terecht- dat daar onvoldoende geld voor is. Dat hoeft niet direct een ramp te zijn, maar we moeten er wel eerlijk en transparant over zijn. Dan kun je keuzes maken - in overleg met bijvoorbeeld Veilig Verkeer - over wat we wel en wat we niet aanpakken en wat we prioriteit geven.

Wij willen er dan ook voor pleiten om met de betrokken (vrijwilligers) organisaties om tafel te gaan om samen te kijken naar welke knelpunten met de hoogste prioriteit opgepakt moeten worden en welke minder urgent zijn. We hebben er begrip voor dat we niet alles in één keer kunnen en dat we ook niet het hele buitengebied kunnen voorzien van vrijliggende fietspaden, maar het is wel belangrijk om vast te stellen wat de minimale eisen zijn, die we stellen aan de inrichting van de wegen.

Nu wordt wel het verkeersoverleg gehouden, maar dat gaat in de regel meer over casusniveau, terwijl we nu juist behoefte hebben aan heldere en breedgedragen uitgangspunten. Wat ons betreft krijgt Veilig Verkeer dan ook een prominentere rol in dit overleg. Binnen deze organisatie is veel deskundigheid aanwezig en laten we daar toch vooral ons voordeel mee doen.

Naast de inrichtingseisen van de openbare weg, is het ook belangrijk om goed te communiceren en daar is Hollands Kroon niet altijd even goed in. Veilig Verkeer zou daarin een goede rol kunnen spelen als het gaat om gedragsverandering. Hollands Kroon zet fors in op burgerparticipatie; laten we dat ook vooral doen als het gaat om de verkeersveiligheid. Dan wordt het een breed gedragen plan, waar ook iedereen zich goed bewust van is. Volgens ons de meest effectieve manier om de verkeersveiligheid te verbeteren.