Deltaplan Biodiversiteit

GNRdonderdag 30 juli 2020 15:39

Nederlandse financiële instellingen hebben voor honderden miljarden euro’s aan financieringen uitstaan waarop ze mogelijk risico’s lopen als gevolg van biodiversiteitsverlies. Bijvoorbeeld doordat ecosysteemdiensten verdwijnen, door aanpassing van wetgeving om milieu en natuur te beschermen, of door milieucontroverses.

Oftewel: voor de financiële sector is het van belang om de risico’s van biodiversiteitsverlies in beeld te brengen. Dat concluderen De Nederlandsche Bank (DNB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in het gezamenlijke onderzoek "Biodiversiteit en de financiële sector: een kruisbestuiving?" Een voorbeeld van een ecosysteemdienst is de bestuiving van voedselgewassen: wanneer bijen verdwijnen, kunnen problemen ontstaan in de landbouw. Nederlandse banken, verzekeraars en pensioenfondsen hebben wereldwijd voor EUR 510 miljard aan financieringen uitstaan aan bedrijven met een hoge of zeer hoge afhankelijkheid van een of meerdere ecosysteemdiensten, zoals genoemde bijen. Aldus de introductietekst van het Planbureau voor de Leefomgeving in een publicatie van 18 juni jongstleden.

Biodiversiteit is dus niet alleen van belang voor natuurliefhebbers, het is ook een keiharde economische factor en in het citaat is het  even beperkt tot één sector, maar in het rapport wordt het hele spectrum geschetst. Een nuttig en glashelder rapport, wat we iedereen aan kunnen raden om rapport te lezen. Het geeft een goed inzicht in de vrijwel onbegrensde waarde van het herstel van de biodiveristeit.

De ChristenUnie is dan ook blij met het Deltaplan Biodiversiteit. Het is een ambitieus stuk en hopelijk een keerpunt in de zorgwekkende afname van biodiversiteit in de laatste decennia.