5G: gevaarlijk of niet?

Microscoop.jpgwoensdag 01 juli 2020 16:22

Regelmatig ontvangen wij als fractie berichten van mensen die zich zorgen maken over de uitrol van 5G. Veel van die berichten zijn gebaseerd op complottheorieën en daar kunnen we niet zoveel mee, maar er zijn ook alarmerende berichten met serieuze bronnen op basis van wetenschappelijk onderzoek. Wat kunnen of moeten we daarmee?

Een van de interessante onderzoeken kwam uit Australië en beschrijft het verband tussen de plaatsing van datamasten en de afname van biodiversiteit. Als het onderzoek correct is, dan lijkt er inderdaad de toename van het mobiele netwerkverkeer negatieve gevolgen te hebben voor biodiversiteit en zo zijn er meer onderzoeken die in die richting wijzen.

Wat voor ons de doorslag gaf om de vraag voor te leggen aan onze landelijke vertegenwoordigers, is het feit dat het Bundesambt für Umwelt (BAFU), oftewel de federale milieudienst van Zwitserland, de uitrol van het 5G netwerk in Zwitserland voorlopig heeft verboden. Zolang het niet onomstotelijk vast staat dat het netwerk veilig is, is de uitrol van het netwerk in Zwitserland stilgelegd.

Als lokale fractie hebben wij niet de specifieke kennis in huis om te beoordelen of het wel of niet veilig is en daarom vinden wij dat het onderzoek hiernaar op landelijk niveau uitgevoerd moet gaan worden door onafhankelijke onderzoekers met een gedegen kennis van zaken.

Het gaat om de gezondheid van onze inwoners en dat verdient de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Is het veilig, dan kan het netwerk gerust uitgerold worden, is het niet veilig, dan moeten we onze inwoners in bescherming nemen.