ChristenUnie blij met 30 extra sociale huurwoningen in Anna Paulowna!

woningendonderdag 23 januari 2020 20:43

De voormalige basisschool De Meerpaal staat leeg en we moeten iets met het pand. Het college heeft in overleg met de woningcorporatie Anna Paulowna een plan uitgewerkt om het pand te slopen en er 30 appartementen te realiseren in het sociale huursegment. De ChristenUnie is hier heel erg blij mee en steunt het voorstel van harte.

Tijdens het verkiezingsdebat in de Cultuurschuur Wieringerwerf spraken we over de problemen op de woningmarkt: ook in onze gemeente is een tekort aan sociale huurwoningen en daar is in de vorige raadsperiode bitter weinig aan gedaan. In de vorige raadsperiode zijn er exact 0 sociale huurwoningen gerealiseerd en dat moest anders. Daar waren alle partijen het over eens.

Tegelijkertijd hoor je in deze discussie vaak het argument dat wij als gemeente geen woningen bouwen en dat klopt. Wij zijn geen projectontwikkelaar en wij zijn geen aannemer. De gemeente bouwt geen woningen en daarmee is de invloed op het aantal sociale huurwoningen beperkt. Als er zich dan een keer de kans voordoet om een stevige duw te geven aan het realiseren van sociale huurwoningen, dan moet je die kans met beide handen aangrijpen.

Het is wel zo dat we een hogere opbrengst zouden kunnen realiseren als we het pand aan een projectontwikkelaar verkopen, maar dan worden er woningen in het hogere segment gebouwd en doen we niets aan de sociale woningnood. Gezien het relatief geringe bedrag van €67.000 kunnen we de woningcorporatie in gelegenheid stellen om 30 appartementen te realiseren en daarmee de wachtlijsten terug te dringen.

De ChristenUnie kan dan ook enthousiast instemmen met het raadsvoorstel en hoopt dat de woningcorporatie voortvarend aan de slag gaat met het bouwen van deze 30 appartementen.