Beeldvormende vergadering Programma Duurzaamheid 2020-2022

Programma Duurzaamheid 2020dinsdag 21 januari 2020 09:03

Dinsdagavond 14 januari arriveerden we met een stevige storm in Anna Paulowna. Doel van het bezoek was om ons te laten informeren over het Concept Programma Duurzaamheid. Opvallend was dat de parkeerplaatsen meer dan goed bezet waren en we moesten zoeken naar een plekje om onze auto te parkeren. Goede zaak dacht ik nog, fijn dat de bewoners van Hollands Kroon zo betrokken zijn met zo’n belangrijk onderwerp als duurzaamheid.

Dat wordt dringen dadelijk om een plekje te krijgen op de publieke tribune!!! Door de schuifdeuren van de ingang zagen we inderdaad een grote geanimeerde groep mensen aan de koffie. Maar… die kwamen niet voor de beeldvormende vergadering, maar voor een open dag van een organisatie die mede gebruik maakt van het gebouw. Het was op het Centraal Station (de grote vergaderzaal) erg rustig. En het bleef rustig, de stoelen van de publieke tribune stonden er verlaten bij en ook een paar stoelen van de raad bleven leeg zodat Vera en ik mooi konden aanschuiven naast de raadsleden van de VVD.

Gepresenteerd werd een ambitieus plan om de gemeente Hollands Kroon uit te laten groeien naar de meest duurzame gemeente van Nederland. Onderdelen als energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie en biodiversiteit komen aan bod. Wat we ook van het plan vinden, duidelijk is dat we op korte termijn, linksom of rechtsom, als burgers te maken krijgen met de stappen die moeten worden gezet om Hollands Kroon energie neutraal, klimaatbestendig, economisch circulair en biodivers te maken.

Gegeven de publieke opkomst leeft het onderwerp duurzaamheid nog niet zo in Hollands Kroon. Voorlichtingsbijeenkomsten in de kernen werden slecht bezocht en ook de publieke tribune tijdens deze beeldvormende vergadering bleef leeg. Jammer want het is zeker onze aandacht waard.

Dit vraagt om extra inspanning van het college om dit onderwerp beter onder de aandacht te brengen bij de burgers, jong en oud, van Hollands Kroon.

Het raakt ons immers allemaal!!!!!

Een mooie uitdaging voor 2020 lijkt mij…

Hans van Eck