Hollands Kroon gaat nu ook monitoren op de kwaliteit van de zorg!

Hollands Kroon logovrijdag 20 december 2019 15:41

Incluzio voert namens de gemeente de zorgtaken uit en tot nu toe werd een vinger aan de pols gehouden over het wel en wee middels cliënttevredenheid. Op zich prima, maar niet in alle gevallen voldoende. Zeker als de problematiek complexer wordt, moet ook gekeken worden of behandeldoelen gehaald worden.

Als het om complexe jeugdzorg gaat, is het belangrijk dat het perspectief richting de toekomst gericht is. Bijvoorbeeld als een kind uit huis geplaatst moet worden vanwege fysiek of seksueel geweld, dan is de kans niet zo groot dat de ouders tevreden zijn over het handelen van de hulpverlener. En of het kind tevreden is, dat is ook nog maar zeer de vraag. Vaak zitten er belangrijkeloyaliteitsaspecten aan een dergelijke situatie. Het gaat er dan ook in dit specifieke geval niet om of de cliënt tevreden is, maar of de doelen behaald worden. En in dit voorbeeld zouden die doelen bijvoorbeeld kunnen zijn dat het kind in een veilige omgeving kan opgroeien en zich ontwikkelen. Je meet dan niet op cliënttevredenheid, maar op doelrealisatie.

De gemeente heeft een aantal zorgtaken en op hoofdlijnen zijn dat de jeugdzorg, de voorzieningen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), de hulpmiddelenverstrekking (zoals trapliften) en begeleiding vanuit de WMO. Bij dat laatste gaat het om mensen, die vanwege een beperking met enige begeleiding zelfstandig kunnen (blijven) wonen. Dat kan om ouderen gaan, maar ook om mensen met een fysieke of verstandelijke beperking.

Als het gaat om bijvoorbeeld de hulp bij het huishouden, dan is het meten op cliënttevredenheid een uitstekend middel. Is de cliënt tevreden, dan heb je als gemeente weinig reden om je zorgen te maken. Dat geldt eigenlijk ook voor de hulpmiddelen. Als de cliënt tevreden is en goed overweg kan met de traplift, rolstoel of andere voorziening, dan is er weinig reden om je druk te maken. Gaat het om complexere zorg, zoals hierboven genoemd in de jeugdzorg of de begeleiding vanuit de WMO, dan moeten we andere instrumenten inzetten.

De ChristenUnie heeft zich al jarenlang sterk gemaakt om hier nadrukkelijker naar te gaan kijken en vlak voor het zomerreces kwam er een doorbraak. Een raadsmeerderheid schaarde zich achter de visie van de ChristenUnie dat het toch wel een beetje gek is dat we een kwart van onze begroting (de totale begroting van Hollands Kroon is grofweg €100.000.000) uitgeven zonder zicht te hebben op de kwaliteit en effectiviteit van de zorg. Met een amendement is dat standpunt kracht bijgezet en er moest een vervolg op komen.

Als ChristenUnie hebben we toen initiatief genomen om aan de keukentafel samen met andere partijen te kijken waar we elkaar vinden en waar we een gemeenschappelijk standpunt over kunnen innemen. Op 3 oktober heeft deze groep een beeldvormende vergadering georganiseerd, waarin de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Tien voor Toekomst & Stabiel, een onderdeel van het Leger des Heils, welke in Amsterdam de jeugdzorg uitvoert een presentatie gaven over monitoring van de kwaliteit van de zorg. Deze avond is cruciaal gebleken in het voorlichten van de raad over een stukje inhoudelijke kwaliteit van de zorg.

Na deze bijeenkomst heeft deze groep een formele status gekregen na een opdracht vanuit het presidium. Met vertegenwoordigers van VVD, CDA, SHK, PvdA en D66 heeft de ChristenUnie vanaf dat moment gewerkt aan een raadsvoorstel, wat de basis moet vormen van het monitoren van de kwaliteit van de zorg. En niet om de zorgverlener met een berg adminisatratie op te zadelen, maar om op een aantal belangrijke thema's cijfers boven tafel te krijgen over de monitoring van de kwaliteit en effectiviteit van de zorg.

Tijdens de raadsvergadering op 19 december is dit voorstel unaniem aangenomen en vanaf nu wordt er een begin gemaakt met het monitoren van de kwaliteit en effectiviteit van de zorg. Wat de resultaten zijn, dat moeten we afwachten, maar als je wilt verbeteren, is goed inzicht in de feitelijke situatie een eerste vereiste. De ChristenUnie is dan ook ontzettend blij dat bij het scheiden van dit jaar dit voorstel is aangenomen. Een onverwacht succes, waar we ongelofelijk dankbaar voor zijn!

Het raadsvoorstel kunt u hier downloaden