Zwembaden voorlopig gered!

Zwembad De Terp.jpgmaandag 18 november 2019 13:59

Na alle tumult rondom het voorstel van het college om een aantal zwembaden te sluiten, zijn inwoners opgestaan om te strijden voor “hun” zwembad. En vanavond zijn we zover om de term “hun” zwembad een tandje meer cachet te geven.

In goede samenspraak tussen college en initiatiefnemers ligt er nu een voorstel wat het startsein moet worden om te komen tot overdracht van de zwembaden aan lokale stichtingen. Met dit voorstel worden de zwembaden aan de samenleving gegeven en dat is een goede zaak. Als we kijken naar wat er in onze gemeente allemaal al is gebeurd om voorzieningen open te houden voor de samenleving, dan zit er veel vermogen onder onze inwoners om ook grote uitdagingen aan te kunnen.

De overeenkomst die er nu ligt, is nog geen eindproduct en er valt echter nog wel wat op aan te merken. In de eerste plaats maakt de ChristenUnie zich zorgen over het personeel. Hollands Kroon blijft werkgever en het personeel gedetacheerd bij de verschillende stichtingen. Wat nu als er tussen stichting en personeel zodanig verschil van inzicht ontstaat dat het leidt tot een onwerkbare situatie? De detachering eindigt op dat moment en wij hebben als gemeente dan wel badmeesters, maar geen zwembad? Dat lijkt ons een uitermate onwenselijke situatie. Voor de badmeesters, omdat die geen werk meer hebben en voor de gemeente omdat het financieel stevige risico's met zich meebrengt. Echt een aandachtspunt voor de toekomst.

In de tweede plaats is de gemeentelijke bijdrage volgens de HOZE groep voldoende om de zwembaden fysiek overeind te houden; voor dit bedrag blijven de zwembaden “gewoon” bestaan. Ruwweg gezegd: voor de gemeentelijke bijdrage blijven de zwembaden bestaan, de openingstijden zijn voor rekening van de diverse stichtingen. Dit zou -theoretisch- kunnen betekenen dat zwembaden maar zeer beperkt open zijn. Voor de stichtingen heeft dat geen gevolgen, maar je kunt je wel afvragen -in perspectief met de hoogte van de gemeentelijke bijdrage- dat we wel zwembaden willen behouden die voldoende uren beschikbaar zijn om te zwemmen.

Het zou dan ook goed zijn om op niet al te lange termijn te evalueren wat de stand van zaken is en wat de ChristenUnie worden de volgende elementen daarin meegenomen:

• Hoe staat het met het personeel?
• Hoe gaat het met de openingstijden van de zwembaden?

Er zijn in het voorstel nog een aantal andere criteria opgenomen voor de evaluatie, maar ik denk dat het goed is om al ergens in de loop van volgend jaar een beeldvormende vergadering te agenderen. De raad kan dan ook de kaders meegeven. Het gaat er dan niet om zoveel mogelijk te evalueren, maar om zo zinvol mogelijk te evalueren. Alleen als je bereid bent om kritisch te kijken kunnen we ook voortdurend het concept verbeteren, zodat de zwembaden ook op de lange termijn toekomst hebben.

Een groot compliment dus aan de HOZE groep, die op vrijwillige basis een enorme bijdrage aan dit proces heeft bijgedragen en de ChristenUnie hoopt dat de overdracht van de zwembaden een groot succes zal zijn.