Regionale Energie Strategie te weinig concreet

maandag 25 november 2019 15:28

In de raadsvergadering van 31 oktober werd gesproken over de Regionale Energie Strategie. Nadat het Klimaatakkoord op Rijksniveau is vastgesteld, volgt nu de uitwerking daarvan in de regio's. Ook Hollands Kroon participeert hierin, maar het resultaat is wel wat teleurstellend.

Er is nogal wat aan de hand in Nederland. Stikstofcrisis, Pfas, bodemdaling, zeespiegelstijging, dreigende verzilting van kostbare landbouwgrond; er is nogal wat aan de hand. En toch zijn er nog steeds mensen, die de feiten ontkennen door de opwarming van de aarde te ontkennen. Je kunt net zo goed de zwaartekracht ontkennen; het is beide even zinvol. Of misschien beter gezegd: zinloos. Het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change publiceert al sinds 1990 onafhankelijk onderzoek van wetenschappers, ook van climaatsceptici. En zelfs de grootste climaatscepticische wetenschappers zijn het erover eens: de aarde warmt op.

Regelmatig hoor je argumenten dat we maar zo klein zijn op wereldschaal; om van Hollands Kroon maar te zwijgen. Maar als je meters onder het Nieuw Amsterdams Peil woont, is het gevoel voor urgentie groter, dan dat je hoog in de bergen op een alpenweitje woont.

Nederland weer als het braafste jongetje van de klas?

Nederland is verantwoordelijk voor 0,4 procent van de uitstoot van broeikasgassen in de wereld. Dat lijkt misschien niet veel, maar als je per hoofd van bevolking kijkt, zijn Nederlanders grote uitstoters. De gemiddelde Europeaan stootte in 2017 6,9 ton broeikasgas uit, de Nederlander 10,2 ton. Het ‘braafste jongetje van de klas’ in Europa is trouwens Kroatië, gevolgd door Frankrijk. De gemiddelde Fransman stoot maar de helft uit van de gemiddelde Nederlander.

Het heeft geen zin om met een klein land als Nederland klimaatopwarming tegen te gaan; grootvervuilers als India en China maken alles toch weer kapot?

Nederland is ook wereldwijd één van de grootste vervuilers: de Nederlander stoot drie keer zoveel uit als de gemiddelde wereldburger. Vergelijk je Nederland met een land als Nigeria dan stoot Nederland twintig keer zoveel uit. Zelfs landen als Brazilië, China en India, produceren minder broeikasgassen per burger dan we in Nederland doen. Alleen de Verenigde Staten stoten per inwoner meer uit dan wij. Naar anderen wijzen, zeggen dat zij het toch slechter doen en daarmee zeggen dat wij niet zo hard hoeven te lopen, is in veel gevallen dus misplaatst.

Natuurlijk is het zo dat andere landen, die veel groter zijn dan Nederland in absolute cijfers meer uitstoten dan Nederland, maar dat betekent niet dat het geen zin heeft om ook lokaal te strijden tegen de gevolgen van klimaatverandering. De rechtbank schreef op 24 juni 2015 in de Urgenda zaak als volgt:

"De Staat kan zich niet verschuilen achter het argument dat de oplossing van het wereldwijde klimaatprobleem niet alleen afhangt van Nederlandse inspanningen. Elke vermindering van uitstoot draagt namelijk bij aan het voorkomen van een gevaarlijke klimaatverandering. Nederland zou als geïndustrialiseerd land hierin voorop moeten lopen.”

In ieder geval moeten we als Hollands Kroon onze verantwoordelijkheid nemen en duidelijke doelen stellen in waar we heen gaan. En om die duiding te geven is vanavond deze Regionale Energie Strategie geagendeerd. Alleen is het naar mening van de ChristenUnie juist die duiding die ontbreekt. Zogezegd staan de danspasjes erin, maar het is niet duidelijk waar we naar toe gaan. De ChristenUnie zou hierin veel meer concrete ambitie willen zien. Een glasheldere uitspraak: wij willen als gemeente Hollands Kroon in 2022 klimaatneutraal zijn. Dan kun je daarna met een plan van aanpak komen, maar zet wel de stip op de horizon. De tijd van juridische trucjes en uitstel, is nu echt voorbij.

Johan Paul de Groot

fractievoorzitter