Kerkentour: bezoek aan Onze Lieve Vrouwe Praesentatie te Anna Paulowna

Spoorbuurtkerk 1.jpgzondag 17 november 2019 19:30

Een stralende zon en een staalblauwe lucht begeleidde ons naar de kerk van de R.K. parochie "Onze Lieve Vrouwe Praesentatie" te Anna Paulowna. Aangekomen was het ongewoon druk rond de kerk. Wat was er aan de hand?

Een groot bord boven de deuren van de  kerk gaf ons het antwoord. De tekst op het bord vertelde ons: “150 jaar Spoorbuurt- kerk 1869 - 2019”. Vandaag, zondag 17 november, werd daar extra luister aan gegeven met een pontificale viering, voorgegaan door bisschop Hendriks en Pastoor Ivan Garcia.

We werden hartelijk ontvangen door de pastoor en leden van het kerkbestuur. Vanwege de verwachte drukte waren er op de 3e bank plaatsen voor ons gereserveerd. Wij, het kerkentour team Marjon, Vera en Hans, voelden ons er toch een beetje verlegen mee, zo vooraan…….

Ondertussen klonk het lied “Santo” gezongen door het Combi-koor o.l.v. Marja de Ridder Baltus. Het streelde onze oren, zo mooi gezongen.

De inleiding vertelde ons over Maria de patroonheilige van de parochie en haar ouders Anna en Joachim en werd afgesloten met een weesgegroet. Na de schuldbelijdenis zette het koor het Kyrië en Gloria in uit de “Pastoral-Messe van Ignaz Reimann.

Tijdens de viering waren er drie lezingen en wel in volgorde: Maleachi 3, 19-20a, 2 Tessalonicenzen 3, 7-12 en uit het evangelie Lucas 21, 5-19. In de preek werd natuurlijk de parochie gefeliciteerd met het 150 jarig bestaan en werd met een verwijzing naar Anna en Joachim ingegaan op de geschiedenis van de kerk. Bijzonder werd ingegaan op Lucas 21, 5-6: In die tijd merkten sommigen op hoe de tempel daar prijkte met zijn fraaie stenen en wijgeschenken. Toen zei Jezus: “Wat ge daar ziet: er zal een tijd komen dat er geen steen op de andere gelaten zal worden: alles zal verwoest worden”. De boodschap die doorklonk was het volgende: Laat je niet verblinden aan de dingen die voorbijgaan zoals een nieuwe auto of een schitterende reis, zoals de tempel uit het evangelie, maar wees standvastig en volhard in een sterk geloof..…  “Door standvastig te zijn zult ge uw leven winnen”

Voor de wegzending werd er een bloemetje gegeven aan Mgr. Hendriks. Niet alleen de parochie was jarig vandaag maar ook de bisschop. Een lang zal ze leven kon niet uitblijven. Na de viering werden we uitgenodigd om koffie te drinken in “Het Wapen van Holland”. Hier hadden we een plezierig contact met de kerkgangers.

Lieve mensen van de Spoorbuurt-kerk: graag willen wij jullie bedanken voor de gastvrijheid die wij mochten ontvangen. Voor de toekomst wensen wij jullie vele jaren en alle goeds toe.

Hans van Eck