Afschuw en verbijstering na aanslag op Joods gezin

Hippolytushoef.jpgvrijdag 01 november 2019 13:28

Wat een afschuwelijk bericht: in de vroege ochtend van woensdag 23 oktober is een aanslag gepleegd met een vuurwerkbom op de woning van een Joods gezin in Hippolytushoef. Ik kan geen woorden vinden die recht doen aan de afschuw dat dit jarenlang in ons beschaafd land en in onze beschaafde gemeente heeft kunnen plaatsvinden.

Om te beginnen ga ik ervan uit dat de burgemeester als verantwoordelijke voor de openbare orde en veiligheid alle benodigde maatregelen heeft getroffen om de acute veiligheid van het gezin te kunnen garanderen.

Maar dat is niet voldoende. Dit gezin is zeer beschadigd en heeft aangegeven deze buurt te willen verlaten. Hoe begrijpelijk ook, het doet wel zeer. Het doet heel erg zeer, dat mensen zo ten einde raad zijn dat ze niet meer willen en kunnen wonen in hun eigen huis. Dat gevoel van “thuis” zo wreed is verstoord, dat weggaan nog de enige optie is. Wij zijn niet in staat geweest deze mensen een veilige omgeving te bieden en dat voelt als een aanklacht. Voor mij voelt dat als een open wond. Dat mensen op basis van hun afkomst en geloof twintig jaar lang stelselmatig getreiterd, gepest en gehaat worden. Afschuwelijk.

En dus vind ik ook dat we moeten meewerken om het gezin een meer passende omgeving te bieden. Het huis staat al lang te koop, maar de woning is als voormalig bovenmeesters-woning zeer verweven met de school en daarmee ook verweven met de nieuwbouwplannen van de brede school. En dat maakt de marktsituatie rond het pand ingewikkeld.

Ik ben van mening dat we dit gezin niet kunnen laten bungelen in afwachting van deze ontwikkelingen en vind dat hierin een taak ligt voor de gemeente. Het pand past naadloos in de beeldbepalende vorm van de monumentale gevel van het schoolgebouw, welke ook door de lokale gemeenschap zozeer gekoesterd wordt. Ik denk dat er volop mogelijkheden zijn om de woning te betrekken bij de vernieuwbouw van de school. Dat kan als kantoorruimte, als bibliotheek of vergaderzalen; er zijn allerlei mogelijkheden om hier iets moois van te maken in combinatie met de school. Wij gaan dan ook het college vragen om in deze of in andere vorm de mogelijkheden om de woning over te nemen serieus te overwegen.

Daarmee is er alleen nog geen nieuwe woning in een beter passende omgeving gevonden, maar ik vind wel dat wij een morele plicht hebben om mee te denken in oplossingen. De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie is ook bereid om hierin een steentje bij te dragen en gezamenlijk kijken we of we bijvoorbeeld een crowdfundingsactie kunnen opzetten om bij te dragen aan een oplossing. Er zijn verschillende Joodse organisaties actief, die hulp bieden aan slachtoffers van antisemitisme en misschien kunnen we samen een oplossing voor dit gezin bedenken.

Op dit moment wordt er door zowel de Tweede Kamerfractie als de lokale fractie aan gewerkt en zodra er meer bekend is over het hoe en wat, zullen we dit onder andere via deze website kenbaar maken.

Johan Paul de Groot

fractievoorzitter ChristenUnie Hollands Kroon