Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten

Huisvesting arbeidsmigrantendinsdag 08 oktober 2019 21:59

In de raadsvergadering van juni is het college hardhandig naar de tekentafel terugverwezen; het voorstel kon nauwelijks op draagvlak rekenen en het college heeft het zomerreces gebruikt om met een nieuw plan te komen. Dit is behandeld in de raadsvergadering van 8 oktober.

Het is dus niet de eerste keer dat over dit onderwerp gesproken is en de ChristenUnie heeft destijds al als voorwaarden meegegeven: 

  1. Veilige en menswaardige huisvesting topprioriteit nummer een. Kan er niet veilig en menswaardig gehuisvest worden, dan komt de locatie in geen geval in aanmerking voor het bieden van logies.
  2. Registratie dient ten allen tijde op orde te zijn. Indien de registratie of nachtregistratie niet op orde is, geldt wat de ChristenUnie betreft een zero-tolerance-beleid en dient de locatie per direct ontruimd en gesloten te worden. Het is een kwestie van zorgvuldig werken en zeker met het oog op veiligheid moet gewoon op orde zijn. En bovendien maken stringente regels de handhaving ook eenvoudiger.
  3. Volgens de wethouder verblijven er niet meer arbeidsmigranten of seizoenarbeiders dan in de gemeente werken. Volgens het rapport, dat in opdracht van het college is opgesteld, is dit niet waar -ook het memo wat we gekregen hebben weerspreekt de opvatting van het college- er is een overschot van 2112 overnachtingen ten opzichte van het aantal arbeidsplaatsen. Dat is bijna de helft meer overnachtingen dan het aantal werkplekken. Het kan niet zo zijn dat Hollands Kroon het probleem van de hele regio oplost en daarom wil de ChristenUnie grenzen stellen in regionaal verband. Het hoeft niet op punten en komma’s; een kleine overschrijding hoeft niet direct een probleem te zijn, maar andere gemeenten mogen niet zomaar weglopen voor hun verantwoordelijkheid hierin. Uitgangspunt is wonen en werken op dezelfde locatie en dat moeten we ook richting onze buurgemeenten onder de aandacht brengen. Het zijn N.B. de buurgemeenten waarmee we een gezamenlijke Kadernota Huisvesting Arbeidsmigranten hebben opgesteld, waarin dit uitgangspunt vermeld staat. Houdt je aan de gemaakte afspraken! Het enorme overschot is dus ook in dat kader onacceptabel.
  4. Een andere voorwaarde is dat iedereen die in Hollands Kroon werkt en verblijft naar mijn mening moet bijdragen aan het Algemeen Belang. Dat kan voor de zogenoemde long-stay via inschrijving in de basisadministratie, waardoor we via het gemeentefonds de revenuen ontvangen, maar als die inschrijving niet plaatsvindt, dan is forenzenbelasting een goede optie voor de zogenoemde mid-stay. Gaat het om kortdurend verblijf of short-stay, dan is toeristenbelasting het juiste instrument. Nee, het zijn geen toeristen, dat weet ik ook wel, maar het instrument om van iemand op dagelijkse basis een gemeentelijke verblijfsbelasting te heffen, heet nu eenmaal zo.
  5. Adequate infrastructuur is ook een voorwaarde; het wegennet moet zodanig ingericht zijn dat schoolgaande jeugd niet onnodig in gevaar komt of anderszins door de toename van het aantal verkeersbewegingen onveilige situaties ontstaan. In ditzelfde kader dienen alle voorzieningen, dus ook de NUTS voorzieningen adequaat te zijn. Is er geen riolering aanwezig, dan kan er dus ook geen vergunning afgegeven worden, tenzij er maatregelen getroffen worden, zoals de aanleg van een persleiding of opslag van afvalwater, wat vervolgens op regelmatige basis afgevoerd gaat worden. De verontreiniging van oppervlaktewater door medicijnresten en hormoon-verstorende middelen is in potentie een zeer groot probleem. Ook voor de voedselveiligheid. En uiteraard voor de agrariër, wiens vee graast naast deze sloten of zijn gewas uit ditzelfde water moet beregenen.
  6. Tenslotte is draagvlak van zeer groot belang. Onze inwoners zijn over het algemeen hele redelijke mensen, die ook inzien dat deze arbeidskrachten noodzakelijk zijn voor de lokale economie. Ik heb veel gesprekken hierover gevoerd, maar nooit een afkeer jegens arbeidsmigranten of seizoenarbeiders bespeurd. Er moet echter wel balans zijn met de omgeving. Scheefgroei tussen de reguliere bewoners en tijdelijke bewoners moet wel voorkomen worden; er moet sprake zijn van redelijkheid.

Met het huidige voorstel komt het college deels tegemoet aan deze opvattingen. Wel blijft een punt van discussie in hoeverre het een harde eis is om te wonen en te werken op dezelfde locatie. Zeker in het perspectief dat we zoveel overschot aan bedden hebben in vergelijking tot het aantal arbeidsplaatsen. Het college heeft een boterzachte toezegging gedaan en het is nu aan de raad om hier op te controleren. De ChristenUnie zal hier dan ook scherp op toezien en het college aanspreken indien noodzakelijk. 

Het punt van een bijdrage aan het algemeen belang komt ter sprake als we de Belastingverordening 2020 gaan vaststellen, later dit jaar. Dan gaan we met een amendement komen om ervoor te zorgen dat arbeidsmigranten, die hier voor de middellange of lange termijn komen ingeschreven worden in de gemeentelijke basisadministratie en dat degenen die hier kortdurend verblijven via een verblijfsbelasting bijdragen. We maken ook kosten voor handhaving en toewijzing van locaties en dan is het niet meer dan redelijk dat daar ook inkomsten tegenover staan. Niet de een de lusten en de ander de lasten, maar eerlijk verdelen. 

Met de toezegging van het college in het achterhoofd, heeft de ChristenUnie ingestemd met de Beleidsregels Huisvesting Tijdelijke Medewerkers.

Labels

« Terug