Onderschatting risico's lachgas levensgevaarlijk

Lachgaspatronenvrijdag 27 september 2019 14:12

Lachgas wordt op tal van manieren aangeboden en is daardoor heel eenvoudig te verkrijgen, terwijl de gezondheidsrisico’s enorm onderschat worden. Bij ontbreken van landelijke wetgeving ten aanzien van lachgas de hoogste tijd om lokaal maatregelen te treffen.

Het inhaleren van lachgas zorgt voor een korte (en soms sterke) roes en is na 1 tot 5 minuten uitgewerkt. Als lachgas geleidelijk wordt ingeademd is het effect minder sterk, als een ballon in één keer wordt geïnhaleerd is het effect sterker. Lachgas kan het gevoel geven van bijna-bewustzijnsverlies, het lijkt een beetje op dronkenschap. Er wordt minder pijn gevoeld en de spieren ontspannen. Lachgas verandert de waarneming: beeld en geluid komen anders binnen. Bij een hogere dosering of snelle inname kan lachgas hallucinaties veroorzaken.

De lichamelijke verschijnselen bij het gebruik van lachgas zijn onder meer: tintelingen in het lichaam, slappe benen/armen, lichte versnelling van de ademhaling, duizeligheid, hoofdpijn, verwardheid en misselijkheid.

Over de gezondheidsrisico's op lange termijn is nog niet heel veel bekend. Wel bekend is dat het gebruik van lachgas kan leiden tot zuurstoftekort in de hersenen en tal van aandoeningen van neurologische aard. Er zijn ook gevallen bekend van jongeren die door het gebruik van lachgas verlamd zijn geraakt.

Hoe meer en hoe langer er gebruikt wordt hoe groter de kans op aanhoudende gevoelloosheid en tintelingen. Ongeveer 5% van de mensen die in het laatste jaar lachgas hebben gebruikt krijgen hier last van. Deze klachten kunnen leiden tot de ontwikkeling van zenuwschade in het ruggenmerg.

Naast de gezondheidsrisico's is ook vervuiling van de publieke ruimte in toenemende mate een probleem. Handhavers wijzen ook op de steeds groter wordende hoeveelheid patronen die aangetroffen worden. En het is niet alleen de vervuiling die daarbij een rol speelt, maar ook is het ronduit gevaarlijk. De patronen zijn vrij groot en als je erop staat, zijn nare valpartijen een risico voor de nietsvermoedende wandelaar.

Alle reden dus om dit aan de orde te stellen. In de raadsvergadering van 26 september heeft de ChristenUnie een motie ingediend om het gebruik van lachgas te ontmoedigen. Geen totaalverbod, maar een aantal handreikingen aan het college om bij verlening van vergunning voor evenementen op te nemen dat er niet geadverteerd mag worden voor de verstrekking van ballonnetjes met lachgas, dat in de directe omgeving een verkoopverbod geldt en dat in overleg met winkeliers en organisatoren van evenementen het onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt.

De motie kreeg steun van het CDA, Partij van de Arbeid, GroenLinks en D66. De VVD, Senioren Hollands Kroon, LADA en Anders! zagen het probleem niet zo. "Laat de jongeren toch lekker experimenteren", aldus de woordvoerder van LADA. Onvoorstelbaar!

De ChristenUnie geeft echter niet op en als later dit jaar de Algemene Plaatselijke Verordening opnieuw wordt vastgesteld, komen we hier zeker weer op terug.

De motie kunt u hier vinden.