Gebiedsplan Wieringermeer: teveel, te vaag, te weinig inspraak

jp2woensdag 26 juni 2019 12:18

Deze conclusie trekt de ChristenUnie op basis van vele gesprekken over dit onderwerp. Inwoners voelen zich niet gehoord, belanghebbenden voelen zich in de steek gelaten en buurgemeenten zijn verbijsterd over het gebrek aan communicatie. Namens de ChristenUnie hield fractievoorzitter Johan Paul de Groot het volgende betoog:

"Voorzitter, enige tijd geleden moest ik voor een team een training organiseren. Dan ga je opzoek naar een organisatie die je wellicht een passend aanbod kunnen doen en vraagt een offerte aan. Die offerte kreeg ik per ommegaande. Een dag training, wat voorbereiding en dat voor een totaalprijs van €3000. Ik vond dat wat veel voor een eendaagse training en verzocht om meer informatie. Per ommegaande kreeg ik de reactie: het mag ook voor de helft.

Voorzitter, u zult begrijpen dat mijn animo om met dit bedrijf zaken te doen flink onder druk stond. Wat is je plan waard als je zomaar een getal noemt en dan zonder blikken of blozen er een stuk afhaalt? Dit zagen we ook bij het Gebiedsplan Wieringermeer. Eerst 4000 hectare voor Agri ++ en na de nodige commotie wordt er even 1000 hectare afgehaald. Heb je dan een visie of was de 4000 hectare zomaar een potloodkrabbel? Het wekt in ieder geval de indruk dat er niet zorgvuldig genoeg over is nagedacht.

Voorzitter, ik noemde de term al: Agri++. Geen idee wat het betekent en als ik de stukken lees wordt het niet veel duidelijker. Het lijkt erop dat alles kan, als het maar grootschalig is. Datacenters, het kan allemaal. En wat is dan de link met agrarisch? Het wekt de indruk dat zodra je een slaatje kunt krijgen in de bedrijfskantine, dat het dan al voldoende "agri" is. Voorzitter, dit kan zo niet! Het zeg vooral de poort wagenwijd open voor economische groei zonder dat er gekeken wordt naar de consequenties voor het welzijn van de inwoners. Eenzijdige focus op groei is zo hopeloos achterhaald! De ChristenUnie is niet tegen economische groei, maar er moet wel balans zijn met de woon- en leefomgeving. Welzijn is net zo belangrijk als welvaart.

Schokkend was de inbreng van de wethouder van Medemblik. In stevige bewoordingen kregen we namens de Westfriese gemeenten te horen dat ze totaal niet gekend zijn in dit proces, terwijl deze grootschalige ontwikkelingen ook hen aangaan. Een van de kernwaarden van Hollands Kroon is "Contact". Ik zou het college de suggestie willen meegeven dat het zomerreces niet alleen gebruikt wordt om bij te komen, maar ook om eens fundamenteel te bezinnen op de kernwaarden van Hollands Kroon.

Ook de participatie van bewoners, boeren en belangenverenigingen liet te wensen over. Dus terug naar de tekentafel en met alle betrokkenen het gesprek aangaan hoe het dan wel moet zodat er een breed gedragen visie komt, waarin welvaart en welzijn hand in hand gaan. Wat nu voorligt is een weinig zorgvuldig, weinig doordacht en weinig gedragen plan. Dat kan en moet anders."