Kerkentour: bezoek Fenix kerk in Nieuwe Niedorp

Fenixkerk.jpgdinsdag 26 februari 2019 11:54

Zondag 17 februari waren als leden van de ChristenUnie te gast in de Fenix kerk te Nieuwe Niedorp, we werden verwacht want in het lokale krantje van Nieuwe Niedorp had Dominee Fokko Omta al een stukje over onze komst geschreven. We zijn warm ontvangen in de kerk aan de dorpsstraat. De kerk is opvallend door het vrij moderne gebouw naast de oude toren.

Bij binnenkomst viel ons meteen het mooie muzikale samen spel van orgel en klarinet op tijdens de aanvang en gedurende de kerk dienst werden er mooie stukken gespeeld door het duo. Zo mochten bij aanvang luisteren naar werken van Tieleman, Bach en Purcell.

We werden zowel door de ouderling van dienst als door de dominee van harte welkom geheten. Ook kregen wij als ChristenUnie leden de volgende vraag van de dominee te beantwoorden. ‘Vanaf wanneer was God bewust in het leven van Mozes” we lazen de geschiedenis van Mozes als vondeling uit Handelingen 7 en daarna een stuk uit Exodus 2 van af vers 16 over de geschiedenis van Mozes als prins, en de vlucht naar Midian tot aan hoofdstuk 3 waar Mozes de brandende braamstruik ziet en bewust kennis maakt met God.

Hier wordt ook het bloemstuk voor in de kerk uitgelegd. Twee grote bladeren in de vorm van handen onder het bloemstuk stellen God’s handen voor. De braam met rode bladeren er in stelt de brandende braamstruik voor en het gras staat voor het volk mensen die alle kanten op gaan maar toch gedragen worden door Gods handen.

In de preek kwamen verschillende dingen aan de orde zoals, dat Mozes vooral vreemdeling is geweest, hij was prins aan het hof van farao maar ook Israëliet, twee identiteiten, waar hoor je bij? iets wat we in onze hedendaagse samenleving ook zien mensen met twee paspoorten bijvoorbeeld Marokkaans of Turks maar ook Nederlands. Ook in Midian was Mozes vreemdeling maar kreeg een thuis bij zijn schoonvader. Mozes Kwam op voor zwakkeren in Egypte, de Israëlieten en na zijn vlucht naar Midian voor de herderinnen die lastig werden gevallen door herders. God die zo ver weg lijkt voor het volk Israël, maar zijn volk toch niet vergeet, God hoort het volk Israël wat gebukt is onder slavernij.

Na de dienst hebben we gezellig met de gemeenteleden koffie gedronken en raakte we in gesprek, zo hoorden wij hoe ondanks dat de kerkelijke gemeente niet heel groot is zij haar deuren regelmatig open heeft voor verschillende activiteiten die goed bezocht worden waardoor de kerk ook voor de omgeving een sociale functie heeft. Daarnaast horen we van alles over wat men in de omgeving van Nieuwe Niedorp bezighoud, zoals bijvoorbeeld het winkelcentrum, polenhotel, maar ook de verkeersveiligheid van de dorpsstraat. Van grote tot kleine dingen. Het was een fijne zondag ochtend we hebben het allemaal erg leuk gevonden om deze dienst mee te maken. Hartelijk dank daarvoor!