Luistertour: huisvesting arbeidsmigranten

7pnxycJ1QGyKXYB9cP8gcw.jpegdinsdag 19 februari 2019 10:14

Deze week zijn we aangeschoven aan de keukentafel van Adrie en René Kea, een veehoudersechtpaar, dat in de Moerbeek woont in de gemeente Hollands Kroon. Een prachtig landelijk gebied met een rustiek uitzicht op de akkers en het Hollandse landschap. Samen met een aantal buren maken zij zich zorgen over de vestiging van arbeidsmigranten.

René vertelt: ,,Wij vormen hier een buurtschap van ongeveer veertig huishoudens en er zijn al tientallen arbeidsmigranten gehuisvest. Wij begrijpen dat agrariërs ook voor een deel afhankelijk zijn van deze arbeidskrachten en dat deze mensen een veilige en goede plek moeten hebben om te wonen, maar op deze plek zijn helemaal geen voorzieningen, geen winkels en zelfs geen riolering.''

Adrie vult aan: ,,Juist over die riolering maken wij ons zorgen. Er komt wel een voorziening om het afvalwater met bacteriën te zuiveren voordat het op het oppervlaktewater wordt geloosd, maar die breken geen medicijnen of hormoon beïnvloedende middelen als de anticonceptiepil af. Onze koeien drinken ook uit de sloot en er zijn voorbeelden van koeien die niet drachtig worden vanwege een te hoge concentratie anticonceptiemiddelen in het oppervlaktewater. Bovendien worden ook de gewassen als sla en aardappels beregend vanuit dezelfde sloot.''

Ook op de Westerweg in Nieuwe Niedorp horen we aan de eettafel vergelijkbare signalen. De bewoner vertelt: ,,Deze wegen zijn niet ingericht op doorgaand verkeer, terwijl het de enige ontsluiting is van ’t Veld richting Nieuwe Niedorp. Juist ’s morgens en ’s middags heb je hele drommen schoolgaande jeugd die hierlangs fietst, terwijl de wegen veel te smal zijn en bovendien onverlicht. Als hier een Polenhotel komt met circa 200 arbeidsmigranten, dan wordt de veiligheid een groot probleem.”

Om het werkbezoek af te ronden hebben we een bezoek gebracht aan AgroStar Uitzendorganisatie bv, een uitzendbureau voor arbeidsmigranten en daar werd ons verteld dat het probleem nijpend is. Er is een tekort van circa 1500 plekken voor arbeidsmigranten en dat zal opgelost moeten worden om te voorkomen dat illegale en onveilige situaties ontstaan. Het bedrijf heeft zelf een drietal gebouwen neergezet om arbeidsmigranten te huisvesten en wij hebben gezien dat dit keurige, verzorgde en op het oog ook veilig huisvesting is.

Lijsttrekker en Statenlid voor de ChristenUnie Michel Klein: ,,We hebben vanmorgen niet alleen veel zorgen gehoord, maar ook hele goede ideeën. Iedereen kan zich vinden in het idee dat de agrariërs de mogelijkheid moeten hebben om hun eigen personeel op het eigen terrein te huisvesten. Dan is er goed toezicht en blijven de aantallen beheersbaar.''

,,Ook het onderscheid tussen de arbeidsmigrant die zich hier definitief vestigt en een gezin sticht en de arbeidsmigrant die hier alleen een korte periode komt om veel geld te verdienen is een belangrijke. De eerste groep kan een huis huren of kopen en integreren in de samenleving, terwijl we voor de tweede groep ook moeten kijken naar veilige en humane huisvesting, maar zonder daar al te hoge eisen aan te stellen.''

Michel besluit: ,,De arbeidsmigrant wil dat zelf ook niet: die wil vooral een zo goedkoop mogelijke plek om zoveel mogelijk geld over te houden. Wellicht dat leegstaande ruimte op bedrijventerreinen daar een oplossing voor kan zijn, eventueel in combinatie met flexibele units.”