2-daagse excursie naar Brussel!

Europees Parlementmaandag 11 februari 2019 16:55

Op 5 en 6 februari organiseerde PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, een 2-daagse excursie voor haar leden.
De reis begon dinsdagochtend in de auto op weg naar het treinstation van Hoorn. Daar vertrok om 10 over 7 de trein richting Amsterdam Centraal voor een overstap op een trein richting Amersfoort.

Op het Partijbureau van de ChristenUnie verzamelde zich een groep, van uiteindelijk 20 enthousiaste jongeren in de grote vergaderzaal en maken alvast kort kennis met elkaar, er wordt dan ook duidelijk dat we uit alle windstreken van het land komen.

Om half 10 staat de bus klaar voor de deur en vertrekken we naar Brussel. In de bus maken we verder kennis met elkaar door met een balletje over te gooien en daarmee elkaars namen, leeftijd en woonplaats te weten te komen. Tevens waren er in de bus tafeltjes met 4 stoelen eromheen, dit zorgde voor een makkelijkere manier van interactie voor gesprekken.

Bij aankomst in Brussel was het lunchtijd en stonden we allemaal in een lange rij voor een zak Vlaamse friet. We zijn daarna naar de Nederlandse ambassade gelopen om daar een ontmoeting te hebben met de Permanente Vertegenwoordiging. De Permanente Vertegenwoordiging kan gezien worden als een lobbyorganisatie die er naar streeft de Nederlandse belangen te behartigen inde Europese Unie. Zij zijn daarmee de connectie tussen Den Haag en de parlementsleden, het team bestaat uit mensen van vrijwel alle ministeries en andere onderdelen van de Nederlandse overheid.

Als vervolg op dit eerste bezoek zijn we doorgelopen naar het Huis van de Nederlandse Provincies, dit is tevens een lobbyorganisatie waarin de Nederlandse provincies zich verenigd hebben. Iedere Nederlandse provincie heeft 1 of 2 afgevaardigden die de belangen van de provincie behartigen.

Nadat een ieder zich had geïnstalleerd in de hotelkamer, dit waren kleine appartementen voor 4 personen wat het extra gezellig maakte, was het tijd voor het diner. Naast het hotel zat de Italiaan die voor de hele groep pizza’s en pasta’s bereid heeft, ter afsluiting van de avond was er een borrel.

Na de nacht en een ontbijtbuffet in het hotel, dat gelegen was in het centrum van Brussel, zijn we met de bus vertrokken naar het Europees Parlement. Hier aangekomen moesten we allemaal door de metaaldetectiepoorten nadat we ons hadden ontdaan van jas, tas en riem. Daar hadden we een ontmoeting met beleidsmedewerkers van de Europese fractie van de ChristenUnie, hier hebben we leuke gesprekken en discussies gehad over Europese aangelegenheden. Dit bezoek was zo interessant dat dit een uur uitliep van de gemaakte planning en ter afsluiting had de Europese fractie ook nog een uitgebreide lunch geregeld. In de middag hebben we met de groep nog een bezoek gebracht aan het huis van Europese geschiedenis, dit is een museum die je door de gehele geschiedenis van de Europese Unie leidt. Om het bezoek af te sluiten hebben we nog een snelle stadswandeling gedaan, waarbij er nog een Belgische wafel genuttigd kon worden.

Toen was het toch echt tijd om weer terug te keren naar ons eigen vertrouwde kikkerlandje, na met zijn allen nog gegeten te hebben bij de McDonalds, waren we uiteindelijk ’s avonds om half 10 weer in Amersfoort terug. Tijd voor afscheid van alle net opgedane nieuwe contacten en om terug naar huis af te reizen.

De reis heeft een positieve indruk achtergelaten, door de vele nieuwe indrukken die ik heb opgedaan. In eerste instantie heb ik veel nieuwe mensen leren kennen, die net als mij interesse hebben in de samenleving en ieder op zijn eigen manier daar zijn bijdrage aan levert.
Daarnaast had ik nooit zo’n duidelijk beeld van de werking van de Europese Unie, met deze reis en de bezoeken die we hebben afgelegd is dit in één keer een stuk helderder geworden.

Al met al een hele gezellige en leerzame ervaring!

Karin Bergsma