Verkiezingsprogramma
vrijdag 06 januari 2006 13:16
Verkiezingsprogramma SGP-ChristenUnie voor de raadsperiode 2006-2010
Waarde(n)vol Lisse
Verkiezingsprogramma SGP-ChristenUnie voor de raadsperiode 2006-2010
Inhoudsopgave
Voorwoord
Speerpunten van ons programma
1. Waarde(n)vol Lisse
2. Zorg, welzijn en volksgezondheid
3. Jeugd en jongeren
4. Integrale veiligheid
5. Ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en milieu
6. Verkeer en vervoer
7. Economie
8. Cultuur, recreatie en sport
9. Lokale overheid
10. Communicatie
11. Financiën
Meerjarenbegroting van ons programma
Kandidatenlijst SGP-ChristenUnie 2006-2010
Voorwoord
Waarde(n)vol Lisse
De gemeenteraadsverkiezingen staan weer voor de deur.
Op D.V. 7 maart 2006 mogen we naar de stembus om de gemeenteraad te kiezen voor de periode 2006 – 2010. Een raadsperiode waarin we belangrijke besluiten voor de toekomst van Lisse moeten nemen. Bijvoorbeeld over de invulling en ontwikkeling van ons dorpscentrum. Maar ook over hoe we samen gaan werken met Hillegom en Noordwijkerhout.
Daarom is het belangrijk dat het nieuwe gemeentebestuur zich gedragen weet door de inwoners van Lisse en oog heeft voor hun belangen. Het gaat immers om ons eigen Lisse, onze leefomgeving, onze voorzieningen, onze infrastructuur en ook om onze belastinggelden.
En aan dat gemeentebestuur willen wij als fractie SGP-ChristenUnie opnieuw, met uw hulp, een waarde(n)volle bijdrage leveren.
De SGP-ChristenUnie hecht, mede vanuit historisch perspectief, aan een zelfstandig Lisse, met een eigen identiteit. Ook dat vinden wij waardevol. Hiervoor willen wij ons graag inzetten.
Vanuit onze overtuiging dat de overheid – ook in Lisse – regeert bij de gratie van God kiezen wij ervoor om ons bestuurlijk handelen in de praktijk steeds te toetsen aan voor ons twee belangrijke criteria: zijn besluiten in overeenstemming met Gods Woord, en zijn besluiten gericht op het welzijn van u als inwoners?
De SGP-ChristenUnie wil zich bij haar bestuurlijk handelen steeds laten leiden door de Bijbel, het Woord van God, als richtsnoer voor ons dagelijks leven.
Daarbij zijn o.a. de volgende kernbegrippen voor ons bijzonder waardevol:
- Liefde: liefde tot God, onze Schepper, tot Zijn Woord en tot onze naaste.
- Gerechtigheid: een rechtvaardige samenleving heeft de hoogste prioriteit.
- Rentmeesterschap: zorg voor al het geschapene, voor mens, dier, natuur en leefomgeving.
De SGP-ChristenUnie wil dit bereiken door de waardevolle christelijke waarden, zoals we die eeuwenlang gekend hebben, te koesteren en die als norm te hanteren bij ons bestuurlijk handelen. Om op die wijze te streven naar een waardenvol Lisse. Een gemeente, waar niet slechts de waarde van het materiële goed wordt gewaardeerd, maar veel meer de waarde van het welzijn van onze naaste en van de gehele samenleving.
Deze uitgangspunten hebben geleid tot het verkiezingsprogramma dat u hierbij wordt aangeboden. En met dit programma hopen we, samen met u als kiezer, te komen tot een Waarde(n)vol Lisse.
Daarvoor willen we ons als SGP-ChristenUnie de komende 4 jaar inzetten.
Stem daarom op 7 maart 2006 op SGP-ChristenUnie!
Voor een Waarde(n)vol Lisse,
Marius Nieuwenhuis
Lijsttrekker SGP-ChristenUnie
Speerpunten van het programma Waarde(n)vol Lisse
Paragraaf
|
Ambitie
|
Speerpunten
|
Waarde(n)vol Lisse
|
Een veilige en goed functionerende samenleving in Lisse, waarin we respectvol met elkaar omgaan en waarin aandacht is voor waarden en normen
|
- een dienstbare samenleving, gebaseerd
op de Bijbelse waarden en normen
- gemeente ontwikkelt duidelijke visie op
uitvoering van de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning
- evenwicht tussen economie en
rentmeesterschap
|
Zorg, welzijn en volksgezond-heid
|
De gemeente is een schild voor de zwakken en bevordert welzijn en gezondheid van de inwoners; de gemeente stimuleert eigen verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar
|
- ruimhartig beleid voor gehandicapten,
ouderen, chronisch zieken en
mantelzorgers
- nadruk op zorg binnen gezin en familie
- bij Werk en Bijstand maatwerk voor
mensen met zorgtaken
- een cliëntenplatform voor de WMO
- tegengaan van verslaving aan drank, drugs,
tabak, seks en gokken door preventie,
lokatiebeleid en afkicken
|
Jeugd en jongeren
|
Een gezonde jeugd die opgroeit in een waarde(n)volle en veilige omgeving met zorg, respect en oog voor elkaar
|
- het gezin als basis voor jongerenbeleid
- behoud onderwijsvoorzieningen in Lisse
- inzet welzijnswerk om problemen te
voorkómen
- voldoende woonruimte voor jongeren
|
Integrale veiligheid
|
Een veilige, waarde(n)volle gemeenschap waar inwoners en overheid elkaar respecteren
|
- het integrale veiligheidsbeleid wordt
onverkort uitgevoerd
- de gemeente voert een veiligheidsmonitor
uit
- wijkgerichte aanpak van problemen in
woonbuurten
- stevige aanpak overlast en vandalisme: wie
vandaalt, betaalt!
|
Ruimtelijke ordening, volkshuisves-ting en milieu
|
Bescherming van het bollengebied en van natuurgebieden; woningbouw uitsluitend binnen de bestaande contouren, met prioriteit voor starterswoningen
|
- beschermen open ruimte en bollengebied,
handhaven Pact van Teylingen
- bij centrumplannen nadruk op betaalbare
woningbouw
- interactieve planontwikkeling
- gevarieerd woningaanbod
- betaalbare woningen voor starters en
senioren
- de gemeente stimuleert milieuvriendelijk
gedrag
- riool- en afvalrechten blijven 100%
kostendekkend
|
Verkeer en vervoer
|
Een veilig verkeer en een goede bereikbaarheid in Lisse
|
- prioriteit voor verkeersveiligheid en goed
onderhoud
- veiligheidsmaatregelen rond scholen
- bevorderen bereikbaarheid per fiets
- behoud van goede busverbindingen
|
Economie
|
Een economisch beleid waarin ontplooiing, rentmeesterschap, een gezond bedrijfsleven en het bollencomplex centraal staan
|
- een sterk koopcentrum Lisse
- behoud van het bollencomplex in de
Bollenstreek
- een regionale ontwikkelingsmaatschappij
voor bedrijventerreinen
- bevorderen bollentoerisme rond Keukenhof
en het centrum van Lisse
|
Cultuur, recreatie en sport
|
Veelzijdige voorzieningen voor een nuttige, ontspannende en gezonde besteding van vrije tijd met nadruk op actieve participatie en 'de Lissese maat'
|
- stimuleren eigen verantwoordelijkheid van
verenigingen
- faciliteren huisvesting voor verenigingen
- beschermen van monumenten en hun
omgeving
- één 'sportverzamelgebouw' aan de
Sportlaan
- efficiënt en wijkgericht onderhoud openbaar
groen
|
Lokale overheid
|
Een betrouwbaar en efficiënt lokaal bestuur, met herkenbare produkten en diensten; Lisse blijft zelfstandig en werkt samen met Hillegom en Noordwijkerhout
|
- samenwerking Raad en College, gericht op
welzijn inwoners
- vergroten van het vertrouwen binnen het
gemeentehuis
- gemeentelijke regiefunctie: ruimte voor
initiatieven
|
Communicatie
|
Een goede, transparante relatie tussen gemeente, inwoners en bedrijven; de gemeente heeft een luisterend oor voor bewoners en organisaties
|
- de gemeente is telefonisch, via internet en
aan balie goed bereikbaar
- snelle behandeling van klachten en
suggesties inwoners
- vroegtijdig betrekken belanghebbenden bij
projecten
- goede communicatie binnen
gemeentehuis
|
Financiën
|
Een gezonde financiële basis voor Lisse, waarbij de lastendruk voor inwoners en bedrijven niet verder toeneemt
|
- inkomsten en uitgaven zijn met elkaar in
evenwicht
- de gemeente houdt bij plannen rekening
met capaciteit en middelen
- stimuleren regiefunctie en publiek-private
samenwerking
- OZB zal hooguit zeer beperkt stijgen
- bezuinigen op inhuur van extern personeel
door de gemeente
- investeren in zorg, wijkbeheer en
communicatie
|
1 Waarde(n)vol Lisse
Wat willen wij bereiken?
Een veilige en goed functionerende samenleving in Lisse, waarin we respectvol met elkaar omgaan en waarin aandacht is voor waarden en normen. De waardevolle zaken in Lisse worden behouden en verbeterd.
Wat gaan wij daarvoor doen?
- Waarde(n)volle uitgangspunten
Lisse is een plaats met waardevolle activiteiten en heeft waardevolle landschappen en gebouwen. De gemeente zet zich in om dit te behouden. Dat vraagt om een transparant gemeentebestuur met een sociaal gezicht, dat open communiceert met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Maar voor een echt waarde(n)vol Lisse is méér nodig. De SGP-ChristenUnie baseert zich daarvoor op de Bijbel en de daaraan ontleende waarden en normen.
De overheid regeert bij de gratie van God en is daarom allereerst aan Hem verantwoording schuldig. Wij willen luisteren naar de Bijbel, die ons leert God te gehoorzamen en onze naasten lief te hebben. Dit is niet alleen een opdracht voor de overheid, maar voor iedereen. Daarom kan niemand aan de zijlijn blijven staan als het gaat over waarde(n)vol samenleven.
Vanuit deze Bijbelse basis streven wij naar een veilige en betrouwbare samenleving in Lisse, waarin respect en dienstbaarheid centraal staan. Samen willen we de vertaalslag maken van deze onveranderlijke waarden naar normen voor de Lissese samenleving in 2006-2010.
- Waarde(n)vol sociaal beleid
Een waarde(n)vol sociaal beleid gaat niet in de eerste plaats over geld, maar over mensen in hun samenlevingsverbanden, met name het gezin. In een waarde(n)volle samenleving heeft de gemeente oog voor hen die het moeilijk hebben. Wij streven daarom naar een ruimhartig beleid voor gehandicapten, chronisch zieken, ouderen en mantelzorg.
Bij de invoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) moeten mantelzorg, familie en burenhulp centraal staan. Daarom is het belangrijk dat de gemeente een duidelijke, waarde(n)volle visie ontwikkelt op de uitvoering van de WMO. Wij zien gezins- en familieleden als de ultieme zorgverleners. Daarnaast is er een belangrijke rol voor mantelzorgers uit buren, kerken en verenigingen.
Een waarde(n)vol beleid richt zich dan ook op het stimuleren en faciliteren van familie en omgeving om zorgzaam te zijn. Niet om verantwoordelijkheden af te schuiven, maar om ze daar te leggen, waar ze het beste tot hun recht komen. De overheid fungeert als vangnet en staat waar nodig garant voor professionele zorg.
- Waarde(n)vol ruimtelijk beleid
Een waarde(n)vol Lisse heeft ook gevolgen voor ruimtelijk en economisch beleid: het gaat ons niet om grootse projecten, maar om de woonbehoefte van mensen (starters, gezinnen, alleenstaanden, senioren), en om rentmeesterschap voor landschap, milieu, natuur en omgeving.
Economische belangen mogen andere zaken niet overheersen. In een waarde(n)vol Lisse zien wij economie in het licht van ontplooiing en rentmeesterschap. Behoud van het streekeigen bloembollencomplex is daarbij van groot belang. Bij de inrichting van de schaarse ruimte worden economische belangen evenwichtig afgewogen tegen sociale waarden, de leefomgeving en het woon- en leefklimaat.
Wat mag dat kosten?
Waarden en normen zijn geen kwestie van geld, maar van hart en handen. Voor een waarde(n)vol Lisse is de positieve inzet van ons allemaal nodig, en dat is niet in geld uit te drukken.
2 Zorg, welzijn en volksgezondheid
Wat willen wij bereiken?
In een waarde(n)vol Lisse is de overheid een schild voor de zwakken, die het welzijn en de gezondheid van de inwoners bevordert. Hiervoor stimuleert de gemeente zowel de eigen verantwoordelijkheid als de zorg voor elkaar. Participatie van gehandicapten en werkzoekenden in de samenleving wordt bevorderd. Naast betaald werk vinden wij daarbij ook het gezin, mantelzorg, zorgtaken en vrijwilligerswerk belangrijk.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Zorg en welzijn
Voor een waarde(n)volle samenleving voert de gemeente een ruimhartig beleid voor mensen met lichamelijke en verstandelijke beperkingen, ouderen, chronisch zieken en mantelzorgers.
Ouderen en gehandicapten moeten voldoende mogelijkheden hebben om te participeren in de samenleving, zoals werk, school, ziekenhuis- en winkelbezoek, maar ook het bezoeken van vrienden, verenigingen, sport en andere activiteiten. Een sociaal isolement moet voorkomen worden.
De verantwoordelijkheid voor zorgverlening zien wij in deze volgorde: eerst zorg door het gezin en de familie, dan door de omgeving (burenhulp, mantelzorg, kerken, verenigingen), vervolgens door de zorgsector en als vangnet is er de overheid. De gemeente richt zich dan ook op het stimuleren van familie en omgeving om zorgzaam te zijn.
De gemeente bevordert het aanbieden van palliatieve zorg en steunt de stichting van een hospice in de Duin- en Bollenstreek.
De bereikbaarheid van huisartszorg, ook in de avonduren, is belangrijk. Doktersposten moeten daarom goed bereikbaar zijn. De gemeente zet zich in voor behoud van een ambulancepost in de omgeving van Lisse.
- Invoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
In 2006 gaat de WMO in, die de Welzijnswet, de Wet Voorziening Gehandicapten en een deel van de AWBZ samenvoegt. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente een duidelijke, waarde(n)volle visie ontwikkelt op de uitvoering van de WMO, om een dienstbare en zorgzame samenleving met maatschappelijke participatie en betrokkenheid te stimuleren. Lokale initiatieven verdienen hierbij bijzondere aandacht. Vrijwilligerswerk, mantelzorg en particulier initiatief zijn onmisbaar en worden ondersteund en bevorderd. Zorgvragers houden de vrijheid om zelf de zorgaanbieder te kiezen die bij hen past. Voor de invoering van de WMO laat de gemeente zich adviseren door de WMO-adviesraad, die ook na de invoering blijft bestaan Hierin zijn de zorgvragers vertegenwoordigd, maar ook het maatschappelijk middenveld zoals de kerken, de gehandicaptenraad en de seniorenraad.
Daarnaast zorgt de gemeente ook voor toegankelijkheid van voorzieningen voor ouderen en gehandicapten.
- Werk en inkomen
De SGP-ChristenUnie maakt zich sterk voor een zorgvuldige uitvoering van de Wet Werk en Bijstand. Zowel het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) als de cliënt hebben een actieve rol in het zoeken naar een nieuwe werkplek. Een zorgvuldige en rechtvaardige uitvoering betekent maatwerk voor mensen met zorgtaken, zoals ouders met kinderen en mantelzorg, waarbij zorgtaken niet in het geding mogen komen.
· Verslaving
De gemeente bestrijdt verslaving aan drank, drugs, tabak, seks en gokken, waarbij de prioriteit bij preventie ligt. Ouders, scholen en verenigingen worden gestimuleerd om door voorlichting verslaving tegen te gaan. Reclame voor verslavende zaken wordt geweerd uit het publieke domein. De vestiging van bordelen en gokgelegenheden wordt tegengegaan, straathandel in drugs wordt hard aangepakt en als de mogelijkheid zich voordoet wordt de coffeeshop gesloten. Leeftijdsgrenzen worden strikt gehandhaafd.
Bij verslaving stimuleert de gemeente opvang en begeleiding, gericht op afkicken. Hierbij wordt mede gebruik gemaakt van de ervaringen van stichting De Brug in Katwijk en De Hoop in Dordrecht.
Wat mag dat kosten?
De gemeente krijgt van het Rijk middelen voor uitvoering van de Wet Werk en Bijstand en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Deze gelden worden daar ook volledig aan besteed.
Daarnaast willen wij in 2006-2010 extra geld uittrekken om zorgverlening door familie en omgeving en verslavingspreventie te stimuleren. Dit geld komt beschikbaar door te besparen op inhuur van extern personeel door de gemeente. Hierdoor kan het budget voor zorg, welzijn en volksgezondheid stijgen van € 3,1 mln in 2006 tot € 3,4 mln in 2010.
3 Jeugd en Jongeren
Wat willen wij bereiken?
De SGP-ChristenUnie vindt jongeren belangrijk! Wij willen een gezonde jeugd die opgroeit in een waarde(n)volle en veilige omgeving. Hiervoor zijn zorg, respect en oog voor elkaar noodzakelijk. De primaire verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij de ouders/opvoeders. Daarnaast hebben ook de scholen, het maatschappelijk middenveld en de gemeente hun verantwoordelijkheden.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Beschermen van de jeugd
Het gezin is de basis voor het functioneren van jongeren in de samenleving. Daarom houdt de gemeente rekening met de positie van het gezin. Waar het gezin onvoldoende functioneert hebben maatschappelijke organisaties een taak om problemen bij jongeren te voorkómen door begeleiding en voldoende voorzieningen.
Scholen hebben de taak om problemen bij leerlingen vroegtijdig te signaleren.
De gemeente zorgt ervoor dat de leefbaarheid en de veiligheid rond de scholen gewaarborgd blijven. De school moet een veilige omgeving zijn waar kinderen zich thuis voelen en zich ontwikkelen om de maatschappij te kunnen ingaan. Wanneer een kind vastloopt, moet er een breed integraal zorgaanbod zijn om kind en ouders/opvoeders te ondersteunen.
Met preventie, begeleiding, opvang en activiteiten kan voorkómen worden dat jongeren aan de rand van de samenleving terechtkomen. Verenigingen, welzijnswerk en het jongerencentrum Magnifiosi kunnen hierbij een rol spelen.
· Onderwijsbeleid
Het aanbod van onderwijsvoorzieningen in Lisse moet gehandhaafd blijven. De scholen krijgen optimale vrijheid om vorm te geven aan de inrichting van het onderwijs. De gemeente werkt, waar nodig, mee aan de huisvesting van scholen.
Wij willen de bouwplannen van het Fioretti-college in samenhang zien met het sportcomplex aan de Sportlaan. Ons uitgangspunt hierbij is dat onderdelen die nog goed functioneren, blijven bestaan.
· Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
De verantwoordelijkheid voor de opvoeding van kinderen ligt primair bij de ouders. Het peuterspeelzaalwerk kan hierbij een waardevolle bijdrage leveren. De gemeente biedt een helpende hand bij initiatieven voor peuterspeelzaalwerk, niet alleen door de SKOL Kinderopvang, maar ook door andere organisaties, zoals de basisscholen.
Wij vinden dat kinderopvang niet in de plaats van het gezin mag komen. Daar waar kinderopvang desondanks toch nodig is, moet de overheid toezien op de kwaliteit en de veiligheid ervan.
· Ruimte voor jongeren
Het is belangrijk dat Lisse aan jongeren voldoende mogelijkheden biedt om een eigen leven op te bouwen. Hierbij hoort de beschikbaarheid van goede en betaalbare starterswoningen, zowel in de koop- als huursector. Om jongeren de kans te bieden zich in hun eigen regio te ontplooien, moet Lisse zich inzetten voor het behoud van een brede werkgelegenheid.
Wat mag dat kosten?
Het budget voor jeugd en jongeren is momenteel ruim 3 mln euro per jaar. Dit bedrag blijft in de periode 2006-2010 gehandhaafd.
4 Integrale Veiligheid
Wat willen wij bereiken?
Een veilig Lisse betekent een veilige, waarde(n)volle gemeenschap waar inwoners en overheid elkaar respecteren. Veiligheidsrisico's worden beperkt en onveilige situaties worden bestreden door zowel preventie als actief optreden. Het integrale veiligheidsbeleid wordt onverkort uitgevoerd om tot een veiliger Lisse en een groter veiligheidsgevoel bij de inwoners te komen.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Bevorderen waarden en normen in de samenleving
Als we meer rekening houden met elkaar, neemt de veiligheid van de samenleving toe. De SGP-ChristenUnie wil daarom het veiligheidsbeleid beginnen door de bron van onveiligheid aan te pakken. De overheid alleen kan geen veilige samenleving maken. Ouders, verenigingen en bedrijven (waaronder de horeca) moeten daarom hun verantwoordelijkheid nemen. De overheid heeft hierbij een belangrijke voorbeeldfunctie en stimuleert met wijkschouw en wijkbeheer dat wij ons samen inzetten voor een veilige leefomgeving. Een goed voorbeeld is het project "buurt voor alle leeftijden".
· Openbare veiligheid
De gemeente maakt duidelijke en concrete prestatieafspraken met de politie, het openbaar ministerie en het maatschappelijk middenveld om criminaliteit en vandalisme te bestrijden en het veiligheidsgevoel te vergroten. Gemaakte afspraken worden actief opgepakt en uitgevoerd.
Handhaving van regels en optreden door de politie zijn van wezenlijk belang en geven duidelijkheid bij alle betrokkenen.
De gemeente laat een veiligheidsmonitor uitvoeren om de ontwikkelingen in het veiligheidsgevoel goed vast te stellen en gaat aan de slag met de uitkomsten ervan.
Waar mogelijk worden veiligheidsproblemen wijkgericht aangepakt. Om dit goed te doen, wordt het wijkbeheer voortvarend opgepakt. Hierbij krijgt het centrum extra aandacht. Onder andere door strikte uitvoering van het convenant met de uitgaanssector wordt overlast in het centrum zoveel mogelijk voorkómen.
Vandalisme wordt tegengegaan door een lik op stuk beleid, waarbij het opstellen van camera’s op gevoelige plekken in het centrum niet uitgesloten is. Daar waar hangjongeren overlast of schade veroorzaken, wordt opgetreden en wordt eventuele schade verhaald op de daders of hun ouders. Vandalisme en criminaliteit worden niet gedoogd; wie vandaalt, betaalt!
· Beperking veiligheidsrisico's
Om onveilige situaties zoveel mogelijk te voorkómen zorgt de gemeente voor goede verlichting van de openbare ruimte. De politie is goed zichtbaar en bereikbaar, ook in de avonduren.
Gevaarlijke stoffen mogen niet door woonwijken vervoerd worden. Alle wijken zijn goed en snel bereikbaar voor brandweer, ambulance en politie.
De brandweer is goed uitgerust om in voorkomende gevallen levensreddend op te treden. Bij het stellen van veiligheidseisen voor kerken en andere monumentale gebouwen wordt rekening gehouden met het karakter van het gebouw en het gebruik ervan.
Wat mag dat kosten?
Voor een waarde(n)vol Lisse heeft veiligheid prioriteit. Voor de uitvoering van het Integraal Veiligheidsplan wordt daarom het volledige budget gehandhaafd.
Ook wordt geld beschikbaar gesteld om wijkbeheer voortvarend op te pakken (€ 60.000 per jaar). Deze uitgaven worden gedekt door besparingen op uitgaven voor de lokale overheid.
5 Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu
Wat willen wij bereiken?
Om een waarde(n)vol Lisse te behouden, worden het bollengebied en natuurgebieden beschermd. Woningbouw vindt uitsluitend plaats binnen de bestaande contouren, waarbij starterswoningen prioriteit hebben. Het centrum houdt een kwalitatief goede uitstraling, passend bij Lisse als het middelpunt van de Bollenstreek. In het milieubeleid staat rentmeesterschap centraal. De gemeente geeft het goede voorbeeld en stimuleert milieubewust gedrag door inwoners, verenigingen en bedrijven.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Beschermen open ruimte
De bloembollenteelt en de Bollenstreek zijn onmisbaar voor elkaar. Daarom worden het Pact en het Offensief van Teylingen onverkort gehandhaafd. Bedrijfsvestigingen vinden alleen plaats op de bestaande bedrijventerreinen en behalve "Geestwater" in de Poelpolder wordt er geen open gebied bebouwd. Bestemmingsplannen worden tijdig geactualiseerd. Om het open landschap te sparen wordt zoveel mogelijk meervoudig grondgebruik toegepast. De gemeenten in de Bollenstreek trekken gezamenlijk op om plannen voor grootschalige woningbouw vroegtijdig tegen te gaan. Indien grootschalige woningbouw noodzakelijk is, gaat onze voorkeur uit naar bouwen in Lisserbroek en Nieuw-Vennep.
· Centrumplannen
De bouwlokaties in het centrum worden met respect voor het karakter van de omgeving ingevuld. De gemeente stelt duidelijke kaders en ontwikkelt de plannen interactief met omwonenden en betrokkenen, waarbij het particulier initiatief voldoende ruimte krijgt. Plannen moeten financieel sluitend zijn. De voor dorpsvernieuwing aangekochte panden worden snel te gelde gemaakt.
Wij steunen het behoud van een evenementenhal met ruimte voor verenigingen, voorzover dit niet tot overlast voor de buurt of tot structurele lasten voor de gemeente leidt. De SGP-ChristenUnie heeft geen behoefte aan een bioscoop of aan grote bovengrondse parkeervoorzieningen. Voor het Hobaho-terrein moet de nadruk op de bouw van betaalbare woningen liggen, zowel voor starters, gezinnen als senioren.
· Woningbouw en volkshuisvesting
Voor de inwoners van Lisse wordt er gedifferentieerd gebouwd: zowel koop- als huurwoningen in verschillende prijsklassen, zowel appartementen als betaalbare eengezinswoningen. Starterswoningen hebben prioriteit om te voorkomen dat de jeugd uit Lisse wegtrekt. Ook voor senioren moeten er voldoende betaalbare koop- en huurwoningen zijn.
Bij bouwprojecten moet er een minimumpercentage betaalbare woningen te komen. De geactualiseerde woonvisie blijft hierbij een uitgangspunt.
De gemeente maakt met meerdere woningbouwcorporaties, waaronder Trias, duidelijke prestatiecontracten, die strikt gehandhaafd worden. De gevolgen van de regionale woningmarkt worden kritisch geëvalueerd. Indien de regionale woningmarkt in Holland Rijnland nadelig voor Lisse blijkt te zijn, zet de gemeente zich in voor aanpassing van deze regeling.
· Stimuleren milieuvriendelijk handelen
Een beter milieu begint bij onszelf. Daarom bevordert de gemeente milieuvriendelijk gedrag door inwoners en bedrijven, zoals afvalscheiding, fietsen en hergebruik van materialen. Zwerfvuil en hondenpoep worden voorkómen door het bieden van voldoende afvalbakken.
De gemeente berekent kosten van milieubelastende activiteiten zoveel mogelijk door aan de veroorzaker. De afvalstoffenheffing en de rioolrechten blijven 100% kostendekkend ('de vervuiler betaalt').
Een waarde(n)volle gemeente geeft zelf het goede voorbeeld als rentmees-ter bij het gebruik van energie, voertuigen en materialen, bij afvalscheiding en bij het beheer van gemeentelijke terreinen en groenvoorzieningen.
Wat mag dat kosten?
De exploitaties van bouwprojecten moeten kostendekkend zijn. Winsten van deelprojecten worden ingezet voor de bekostiging van andere deelprojecten, met name voor de bouw van goedkope starterswoningen.
De afvalstoffenheffing en de rioolrechten blijven 100% kostendekkend. Het budget voor ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en milieu blijft daarom ongewijzigd op € 1,3 mln per jaar.
6 Verkeer en Vervoer
Wat willen wij bereiken?
Een waarde(n)vol verkeer en vervoer betekent veilig verkeer in Lisse, een goede bereikbaarheid voor inwoners, bezoekers, winkels en bedrijven, en vermindering van overlast en milieubelasting door verkeer en vervoer.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Verkeersveiligheid en onderhoud
Bij aanleg en onderhoud van wegen staat verbetering van de verkeersveiligheid centraal. Kinderen, ouderen en gehandicapten kunnen volwaardig deelnemen aan het verkeer. Onoverzichtelijke verkeerssituaties worden met voorrang aangepakt, doorgaand verkeer wordt uit woonwijken geweerd en woon- en verblijfsgebieden worden zoveel mogelijk Duurzaam Veilig ingericht.
Onderhoud van wegen, voet- en fietspaden vindt plaats via een financieel sluitend meerjarenplan.
Rond basisscholen worden verkeersregulerende maatregelen genomen zodat leerlingen en ouders veilig per fiets of lopend de scholen kunnen bereiken.
· Bereikbaarheid en leefbaarheid
De parkeerterreinen aan de Centrumring zijn goed bereikbaar en blijven gratis. Parkeren op deze terreinen wordt gestimuleerd. Bij nieuwe bouwprojecten in het centrum heeft ondergronds parkeren onze voorkeur.
De gemeente legt fietsbruggen aan tussen woonwijken en bedrijventerreinen (Poelpolder-Dever en Merenburg-Meer en Duin) om woon-werkverkeer per fiets te bevorderen.
De doorstroming van het verkeer tussen Lisse en de Haarlemmermeer moet beter worden, bijvoorbeeld door aanpassing van het kruispunt bij de Lisserbrug. Wanneer er in Lisserbroek grootschalige woningbouw plaatsvindt, is er een extra brug over de Ringvaart nodig.
Ook wordt onderzocht of het verkeer van en naar Keukenhof beter afgewikkeld kan worden.
Bij wegomleggingen in de regio worden goede afspraken met de buurgemeenten gemaakt over de bereikbaarheid van Lisse.
Doorgaande wegen worden zo ingericht, dat hulpdiensten snel en veilig ter plaatse kunnen komen.
· Openbaar vervoer
De gemeente zet in op het behoud van goede en snelle busverbindingen, vooral met Leiden, Haarlem en Hoofddorp, ook wanneer in 2008 de Zuidtangentbussen van Schiphol naar Nieuw-Vennep gaan rijden.
Voor de sociale veiligheid zijn bushaltes 's avonds goed verlicht.
Wat mag dat kosten?
Het budget voor verkeer en vervoer, inclusief onderhoud en veiligheid, blijft ongeveer 2,2 miljoen euro per jaar.
7 Economie en werkgelegenheid
Wat willen wij bereiken?
Een waarde(n)vol economisch beleid, waarin ontplooiing, rentmeesterschap en een gezond bedrijfsleven centraal staan. Een goed economisch klimaat is belangrijk voor de plaatselijke ondernemers.
Het behoud van een vitaal bollencomplex is belangrijk en Lisse biedt goede vestigingsmogelijkheden aan hoogwaardige bedrijven. Het regionale koopcentrum blijft kwalitatief aantrekkelijk en het bollentoerisme moet beter ontwikkeld worden.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Een waarde(n)volle lokale economie
Het economisch beleid is gericht op ontplooiing en werkgelegenheid, binnen de kaders van de christelijke waarden en normen en van respect voor natuur en omgeving.
Op zon- en feestdagen zijn winkels en bedrijven daarom gesloten. Reclame in de openbare ruimte (zoals bushokjes) wordt beperkt toegestaan, en mag niet aanstootgevend, lasterlijk of in strijd met de goede zeden zijn.
Er is in Lisse geen plaats voor grote industriële complexen en voor gebouwen die het open landschap aantasten. Voor de werkgelegenheid moet de aandacht vooral gericht zijn op kwalitatieve groei van bedrijvigheid en arbeidsmarkt. Eigen ondernemerschap wordt bevorderd.
· Een sterk koopcentrum Lisse
Samen met de ondernemersverenigingen voert de gemeente het Economisch Beleidsplan, het Eindrapport Marktverkenning en het actieplan Toerisme uit. Wanneer ondernemers bereid zijn om hieraan bij te dragen, is aanstelling van een citymanager wenselijk. In de Centrumplannen passen geen grootschalige nieuwe winkelgebieden. Parkeerplaatsen in het centrum worden bij voorkeur ondergronds aangelegd. Verder wordt gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het winkelgebied, vooral rond het Vierkant en de Heereweg.
· Behoud van het bollencomplex
De bloembollensector en de Bollenstreek zijn onmisbaar voor elkaar. Het economisch beleid richt zich dan ook op behoud en versterking van het bollencomplex in de streek. Woningbouw en bedrijfsvestiging in het bollengebied wordt in regionaal verband tegengegaan. Bij uitgifte van bedrijventerreinen is er voorrang voor bollengerelateerde bedrijven.
Om de schaarse ruimte voor bedrijventerreinen zo goed mogelijk te gebruiken, wordt in regionaal verband gekeken of een regionale ontwikkelingsmaatschappij gestart kan worden.
· Bevorderen bollentoerisme
Lisse heeft een waardevol bollencomplex en een waardevol centrum, maar combineert die te weinig. Het uitbaten van het wereldmerk Keukenhof, het bollentoerisme en het landgoed Keukenhof moeten meer aandacht krijgen. Een goede stimulans is de verhuizing van Panorama Tulipland naar Lisse, bijvoorbeeld naar de Keukenhof.
Het centrum van Lisse kan door een betere aankleding met (bol)bloemen en bloemmozaïeken, zoals het succesvolle mozaïek van de Nachtwacht, voor toeristen aantrekkelijker worden. Ook aan de beplanting op rotondes en langs toegangswegen mag gezien worden dat Lisse een 'bloemenhoofdstad' is. Toeristische activiteiten op bollenbedrijven, zoals open dagen en rondleidingen, worden bevorderd.
Wat mag dat kosten?
De baten en lasten van het economisch beleid moeten met elkaar in evenwicht zijn. Gemeente en ondernemers werken zoveel mogelijk samen bij het aantrekkelijker maken van het centrum. De inkomsten en uitgaven voor economische zaken blijven in evenwicht, zodat het saldo nul blijft. Als het bedrijfsleven meebetaalt aan een citymanager, draagt de gemeente hiervoor maximaal € 30.000 per jaar bij.
8 Cultuur, recreatie en sport
Wat willen wij bereiken?
Bij een waarde(n)volle samenleving horen veelzijdige voorzieningen voor een nuttige, ontspannende en gezonde besteding van de vrije tijd. Daarom ligt de nadruk op actieve participatie, en niet op topsport en topkunst. De gemeente voert een stimulerend en voorwaardenscheppend beleid en doet daarbij een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van verenigingen. Hierbij wordt rekening gehouden met 'de Lissese maat': Lisse is geen wereldstad, en hoeft niet allerlei grootstedelijke voorzieningen te hebben.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Cultuur en verenigingsleven
Cultuur en verenigingsleven zijn primair een verantwoordelijkheid van de verenigingen. Eigen initiatieven zijn daarom het uitgangspunt. De gemeente bevordert dit door zich in te zetten voor voldoende ruimte, zoals onder andere het Poelhuys. De gemeente levert geen structurele exploitatiesubsidies aan verenigingen. Wel is subsidie mogelijk voor incidentele projecten die een waardevolle bijdrage voor de samenleving betekenen. Hierbij hanteert de gemeente duidelijke normen op het gebied van zedelijkheid, discriminatie en godslastering.
De SGP-ChristenUnie heeft geen behoefte aan een bioscoop of theater in Lisse. De gemeente subsidieert geen activiteiten die op zondag plaatsvinden.
· Monumentenbeleid
De primaire verantwoordelijkheid voor monumenten ligt bij de eigenaren en gebruikers ervan. Bij noodzakelijke restauraties kan de gemeente een subsidie verstrekken. De gemeente zorgt verder voor het beschermen van de waardevolle omgeving van monumenten, bijvoorbeeld rond het Vierkant, door de uitvoering van een beeldkwaliteitsplan.
De vraag of een specifiek pand (binnen de kaders van het vastgestelde beleid) wel of geen waardevol monument is, hoort niet bij de politiek, maar bij de monumentencommissie te liggen. Het recent vastgestelde monumentenbeleid wordt daadkrachtig uitgevoerd.
· Sport
In een waarde(n)vol sportbeleid staan gezond ontspannen en brede participatie centraal.
Lisse heeft reeds veel sportaccommodaties. De nadruk ligt daarom niet bij uitbreiding, maar bij het optimaal gebruiken ervan, bijvoorbeeld overdag door scholen en 's avonds door verenigingen.
Voor het project Sportlaan moet de gemeente de nodige soberheid betrachten. Op deze lokatie stellen wij een 'sportverzamelgebouw' voor: één multifunctionele sporthal en verenigingsruimte, met de mogelijkheid deze op te splitsen in diverse ruimtes voor de sportverenigingen.
Wij hechten aan het behoud van een functioneel basiszwembad in Lisse, maar niet tegen elke prijs.
Overmatig drankgebruik bij sportgelegenheden wordt tegengegaan.
· Recreatie
Het is belangrijk dat parken, plantsoenen en natuurgebieden goed onderhouden worden. De beplanting van openbaar groen dient het karakter van een wijk of omgeving te ondersteunen dan wel te verbeteren. Waar mogelijk zet de gemeente in op onderhoud door particulieren (gebruikers, omwonenden, stichtingen), zodat de uitgaven voor de plantsoenendienst kunnen dalen.
Voor gezonde recreatie is het belangrijk dat recreatiegebieden goed toegankelijk zijn, waarbij schade aan de natuur voorkomen wordt. Recreatie- en sportvoorzieningen moeten ook voor ouderen en gehandicapten goed toegankelijk zijn.
Wat mag dat kosten?
Ons uitgangspunt is dat verenigingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun financiële situatie. De gemeente draagt bij aan noodzakelijke verbouw of nieuwbouw van accommodaties, maar niet aan de jaarlijkse exploitatie. De eventuele ontwikkeling van een podiumruimte in het CNB-gebouw wordt uit de ontwikkeling van deze lokatie betaald.
De afgelopen jaren is er veel extra geld gegaan naar sportvoorzieningen, zoals de hockeyvelden. De SGP-ChristenUnie wil de komende jaren geen extra uitgaven voor sport doen. De jaarlijkse uitgaven voor cultuur, recreatie en sport blijven daarom in 2006-2010 stabiel op 3,3 mln euro per jaar.
9 Lokale overheid
Wat willen wij bereiken?
Een waarde(n)vol betrouwbaar en efficiënt lokaal bestuur, met voor de inwoners herkenbare produkten en diensten. Lisse blijft zelfstandig en werkt samen met Hillegom en Noordwijkerhout. Samenwerking met Noordwijk is voor ons geen optie. Inwoners en andere betrokkenen worden zoveel mogelijk betrokken bij gemeentelijke besluitvorming.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Lisse blijft zelfstandig en werkt samen in de regio
Lisse blijft zelfstandig, maar werkt samen met Hillegom en Noordwijkerhout. Door niet-vrijblijvende samenwerking wordt de economische, ruimtelijke en maatschappelijke slagkracht versterkt. Daar waar nut en noodzaak worden aangetoond, wordt gezamenlijk opgetrokken. Dit geldt ook op het terrein van bestuur en organisatie, bijvoorbeeld voor dienstverlening, regelgeving en uitvoerende taken. Ofwel: samen sterk, en meer kwaliteit tegen lagere kosten.
Bij regionale samenwerking moet de gemeenteraad voldoende invloed hebben op regionale besluiten. Bij de samenwerking in Holland-Rijnland worden de belangen van de Lissese samenleving niet uit het oog verloren. Vanwege de grote verwevenheid van Lisse en Lisserbroek wordt meer samenwerking met Haarlemmermeer gezocht.
· Een professioneel dualistisch gemeentebestuur op basis van vertrouwen
Bestuurders dienen te beseffen dat zij regeren bij de gratie van God, en maken daarom eigen belangen ondergeschikt aan het welzijn van gemeente en inwoners. Dit komt o.a. tot uitdrukking in de ambtseed en in het ambtsgebed.
Het aantal wethouders wordt beperkt tot drie. Raad en College gaan professioneel en waarde(n)vol met elkaar om: de Raad stelt duidelijke en realistische kaders, het college geeft de daarvoor benodigde informatie. De raadscommissies blijven bestaan. Wethouders en fracties gaan open met elkaar om, hierbij zijn kwaliteit en integriteit kernbegrippen.
De gemeente voert niet alles zelf uit, maar biedt ruimte aan lokaal initiatief (regiefunctie), en beoefent daarmee de kunst van het loslaten. Het gemeentebestuur kent zijn eigen grenzen, en belooft niet méér dan mogelijk is. Het Raads- en Collegeprogramma 2006-2010 zijn organisatorisch en financieel realistisch.
· Een betrouwbare en efficiënte lokale overheid
De afgelopen jaren kampte de ambtelijke organisatie met hoge werkdruk, hoog ziekteverzuim en een gebrek aan vertrouwen. Vergroten van het vertrouwen heeft daarom topprioriteit.
Verantwoordelijkheden worden laag in de organisatie gelegd en er wordt gestuurd op het bereiken van van realistische doelen. Door samenwerking, regiefunctie en prioritering kan het werk met minder mensen verricht worden en wordt er minder extern personeel ingehuurd. Uitbreiding van het gemeentehuis is daarom niet aan de orde.
· Herkenbaar voor de inwoners en bedrijven
De gemeente geeft duidelijk aan wat inwoners en bedrijven kunnen verwachten. Het welzijn van de inwoners is leidend voor de activiteiten van de gemeente. Daarom willen wij dat steeds meer besluiten interactief met inwoners en met het maatschappelijk middenveld tot stand komen. Dit betekent niet dat iedereen altijd zijn zin krijgt, maar het bevordert wel een zorgvuldige besluitvorming.
Wat mag dat kosten?
Voor het lokale bestuur zijn de uitgaven momenteel zo'n 4 miljoen euro per jaar. Op het terrein van de lokale overheid zien wij de volgende mogelijkheden voor kostenbesparing:
· minder inhuur van duur extern personeel;
· efficiency door samenwerking met Hillegom en Noordwijkerhout;
· regiefunctie en goede prioritering verminderen de werkdruk op het gemeentehuis;
Wij zien daarom mogelijkheden voor een besparing, met name op inhuur, die geleidelijk oploopt tot € 400.000 in 2010. Dit geld wordt ingezet voor beperking van de lokale lastendruk, voor wijkbeheer en voor het stimuleren van mantelzorg.
10 Communicatie
Wat willen wij bereiken?
Een waarde(n)volle relatie tussen de gemeente en inwoners en bedrijven, door middel van goede en transparante communicatie. De gemeente luistert naar de ideeën van inwoners, van bedrijven en van het maatschappelijk middenveld, dit mede in het kader van de regiefunctie. De gemeente blijft ook bereikbaar voor wie geen internet gebruikt. Goede communicatie leidt tot meer vertrouwen in de overheid en tot een efficiënte uitvoering van beleid.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Duidelijkheid en respect naar inwoners en bedrijven
Zowel telefonisch als via de gemeentelijke website en de gemeentepagina in “De Lisser” wordt actief gecommuniceerd met inwoners, verenigingen en bedrijven. Er komt een telefonische service- en klachtenlijn en brieven en e-mails van inwoners worden binnen vier weken beantwoord. Inwoners en belanghebbenden worden interactief betrokken en tijdig geïnformeerd bij de ontwikkeling van beleid en van projecten.
De gemeentelijke website wordt aantrekkelijker en actueler gemaakt en de interactieve mogelijkheden ervan worden beter benut. Voor dienstverlening rond Burgerzaken wordt meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden van internet. De loketfunctie en gemeentelijke informatie blijven ook beschikbaar voor inwoners die niet met internet werken.
· Goede interne communicatie
De SGP-ChristenUnie wil optimale communicatie binnen het gemeentehuis, mede door actieve en realistische aansturing door wethouders en management. Hierbij heeft ook communicatie met buurgemeenten aandacht.
Er komt een duidelijke registratie- en afhandelingprocedure van binnenkomende ideeën, verzoeken en klachten van inwoners en bedrijven. Mede vanwege de ontwikkeling van de regiefunctie maakt de gemeente actief gebruik van deze ideeën.
Wat mag dat kosten?
De verbeteringen voor communicatie worden gefaseerd ingevoerd. De benodigde middelen, met name voor de servicelijn, bedragen jaarlijks € 50.000 en komen uit de voorgestelde efficiëntie binnen het gemeentehuis.
11 Financiën
Wat willen wij bereiken?
Een euro kan maar één keer uitgegeven worden. De SGP-ChristenUnie wil daarom een waarde(n)vol financieel beleid, waarmee de gemeente Lisse een gezonde financiële basis krijgt en vasthoudt, waarbinnen het maximale met de beschikbare middelen gedaan kan worden. De lastendruk voor inwoners en bedrijven mag niet verder toenemen.
Wat gaan wij daarvoor doen?
· Een gezond financieel beleid
De afgelopen jaren zijn de financiële reserves van de gemeente Lisse flink geslonken. Wij hechten daarom aan het maken van duidelijke keuzes en het stellen van prioriteiten. De begroting moet jaarlijks sluitend zijn. Alleen binnen deze begroting kan geschoven worden.
Plannen worden vooraf financieel gedegen onderbouwd. Niet alles hoeft tegelijk te gebeuren: de gemeente stelt duidelijke prioriteiten met het oog op de beschikbaarheid van middelen en de capaciteit van het ambtelijk apparaat. De planvorming wordt zoveel mogelijk binnen het ambtelijk apparaat of in regionaal verband uitgevoerd. Inhuur van extern personeel wordt tot een minimum beperkt, en is alleen toegestaan bij aangetoonde noodzaak.
Om zaken efficiënt voor elkaar te krijgen, wordt publiek-private samenwerking gestimuleerd. Zo wordteen betere verdeling van verantwoordelijkheden gerealiseerd en kan de gemeente zich beperken tot de regiefunctie.
· Gemeentelijke belastingen
De SGP-ChristenUnie wil dat de OZB de komende raadsperiode niet verder stijgt dan de inflatiecorrectie, met daarop hooguit 1,5% om noodzakelijke voorzieningen mogelijk te maken. Eventuele tegenvallers worden binnen de begroting opgevangen door middel van efficiency en/of bezuinigingen. Een zwaardere belastingdruk op de burger of op bedrijven mag pas een allerlaatste noodgreep zijn.
Wat mag dat kosten?
Onze ambitie is, dat de OZB niet verder stijgt. De lastendruk voor de inwoners en bedrijven van Lisse mag hooguit zeer beperkt toenemen (maximaal 1,5%, maar het liefst nul procent).
Wij willen besparen op de budgetten voor sport en voor de gemeentelijke organisatie. Wanneer de financiële positie van de gemeente dat toelaat, willen wij deze besparingen inzetten voor wijkbeheer, voor communicatie en voor het stimuleren van een zorgzame samenleving.
Bijlage: Meerjarenbegroting bij het programma Waarde(n)vol Lisse
Ons programma leidt tot de volgende indicatieve meerjarenbegroting (de bedragen zijn gebaseerd op de goedgekeurde begroting voor het jaar 2006):
alle bedragen in miljoenen euro's
|
BEGROTING 2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
||
|
Ink.
|
uitg
|
saldo
|
saldo
|
saldo
|
saldo
|
saldo
|
Uitgaven: Waarde(n)vol Lisse
|
|
|
|||||
Zorg, welzijn en volksgezondheid
|
0,2
|
3,9
|
3,7
|
3,8
|
3,9
|
4
|
4
|
Jeugd en jongeren
|
0,3
|
3,4
|
3,1
|
3,2
|
3,3
|
3,4
|
3,4
|
Integrale veiligheid (incl. wijkbeheer)
|
0,1
|
1,4
|
1,3
|
1,4
|
1,4
|
1,4
|
1,4
|
Ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en milieu
|
4,1
|
5,4
|
1,3
|
1,3
|
1,3
|
1,3
|
1,3
|
Verkeer en vervoer
|
0,1
|
2,3
|
2,2
|
2,2
|
2,2
|
2,2
|
2,2
|
Economie
|
|
|
|||||
Cultuur, recreatie en sport
|
0,4
|
3,7
|
3,3
|
3,3
|
3,3
|
3,3
|
3,3
|
Lokale overheid
|
0,5
|
3,4
|
2,9
|
2,9
|
2,8
|
2,8
|
2,7
|
Communicatie
|
|
0,3
|
0,3
|
0,3
|
0,4
|
0,4
|
0,4
|
Totaal uitgaven:
|
5,7
|
23,8
|
18,1
|
18,4
|
18,6
|
18,8
|
18,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomsten: Lokale heffingen
|
3,1
|
|
3,1
|
3,1
|
3,1
|
3,1
|
3,1
|
Algemene uitkering
|
12,7
|
|
12,7
|
13,2
|
13,7
|
14,1
|
14,1
|
Overige inkomsten
|
2,2
|
|
2,2
|
2,1
|
2
|
2
|
2
|
Totaal inkomsten:
|
18
|
|
18
|
18,4
|
18,8
|
19,2
|
19,2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo:
|
|
|
-0,1
|
|
0,2
|
0,4
|
0,5
|
Kandidatenlijst SGP-ChristenUnie Lisse voor de raadsperiode 2006-2010
1. Marius Nieuwenhuis
2. Bert van Santen
3. Evert Jan Nieuwenhuis
4. Ton Horsman
5. Elof Nieuwenhuis
6. Roel Tims
7. Arie Balkenende
8. Arjan Langius
9. Wim Bosch
10. Jan-Albert Moolenaar
11. Jaap van Dijk
12. Hans de Jong
13. Wim den Breejen
14. Wijnand Smits
15. Ko Maljaars
16. Bart de Jongh
Archief > 2006 > januari
- 24-01-2006 24-01-2006 00:29 - Samen voor elkaar!
- 21-01-2006 21-01-2006 19:25 - Geldt het “vierde gebod” ook voor schapen?
- 15-01-2006 15-01-2006 19:22 - Wat een raadslid niet kent . . . . . .
- 14-01-2006 14-01-2006 18:28 - Verdrietig
- 07-01-2006 07-01-2006 20:58 - Nieuw jaar (column)
- 07-01-2006 07-01-2006 09:11 - Een liberaal pleidooi tegen openbaar onderwijs
- 07-01-2006 07-01-2006 00:00 - M.V.O.
- 06-01-2006 06-01-2006 13:19 - Kandidatenlijst
- 06-01-2006 06-01-2006 13:16 - Verkiezingsprogramma
- 02-01-2006 02-01-2006 12:36 - De Nieuwjaarscolumn van fractievoorzitter Jan Braam
Reacties op 'Verkiezingsprogramma'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.