Reclame (column)

maandag 06 december 2004 13:04

Ook die reclame van C&A deze week gezien? C&A wil weer ontdekt worden. Ik las dat ze zich weer meer wilden richten op families, gezinnen. Hoe dit streven past bij al die tamelijk blote en verleidelijk kijkende dames begrijp ik niet goed. Of het moet een woordspeling zijn. Ontdekken in de betekenis van ontkleden. Maar dat zal wel niet bedoeld zijn.

Ook die reclame van C&A deze week gezien? C&A wil weer ontdekt worden. Ik las dat ze zich weer meer wilden richten op families, gezinnen. Hoe dit streven past bij al die tamelijk blote en verleidelijk kijkende dames begrijp ik niet goed. Of het moet een woordspeling zijn. Ontdekken in de betekenis van ontkleden. Maar dat zal wel niet bedoeld zijn.


Bloot
Wat wil het bedrijf dan wel uitstralen? Want reclame zegt toch iets over een bedrijf? Is C&A een ondergoedwinkel? We weten wel beter. Daar zijn anderen voor in de markt, die eveneens met veel bloot in de openbare ruimte aanwezig zijn.

Of past het bedrijf zich aan aan de hedonistische cultuur? Je valt kennelijk niet meer op met degelijk geklede modellen. Om de aandacht te trekken gaan we steeds verder in het doorbreken van taboes. Alles moet gezegd en getoond kunnen worden.


Patatje
Zou er een samenhang zijn met een bericht dat ook deze week in de krant stond? Jongetjes (!) die voor hun patatje of een potje voetbal een meisje verkrachten. Zouden ze geïnspireerd zijn door dergelijke reclame? Zouden ze denken dat meisjes het leuk vinden om zich uit te kleden? Dat ze altijd uit zijn op seks? En zouden meisjes niet gaan denken dat dat zo hoort, ook al vinden ze zelf van niet?
Is onze cultuur echt weer terug bij Mercurius en Venus? Of bij Baäl en Astarte, waar wellust religieus verklaard en uitbundig beleefd wordt? En waarbij veelal vrouwen het slachtoffer van misbruik worden?

En wij? Geven wij ons ook over aan de geest van losbandigheid en onreinheid? (Ef. 4,19) Volgen wij ook alle soaps van overspel tot overspel? Of ergeren we ons nog steeds aan dergelijke reclame omdat we bedenken "al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugt heet en lof verdient"? Dan zal de God des vredes met ons zijn (Fil.4,8-9).




Piet Jonkman, wethouder
Reageren? Stuur een mailtje naar Piet Jonkman,
jonk@amersfoort.nl

« Terug

Reacties op 'Reclame (column)'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.