Communiceert het college open en actief?
In het raadsprogramma “Trots op Maarssen” wordt terecht aandacht besteed aan het winnen en behouden van het vertrouwen van de burgers. Er is zelfs een heel hoofdstuk aan gewijd onder de titel “Vertrouwen”. Een belangrijk instrument hiervoor is communicatie en het college heeft voor zichzelf de lat hoog gelegd. Er wordt gesproken over het centraal staan van een open en actieve vorm van communicatie.
Aan de hand van een aantal recente voorbeelden moeten we helaas constateren dat het college niet in staat is om met goed resultaat over de lat heen te springen. Dat valt te betreuren want een goede communicatie is van groot belang, juist voor het herstel van de burgers in het door de gemeente gevoerde beleid.
In het vervolg zullen we een aantal voorbeelden van slechte communicatie de revue laten passeren.
Alle inwoners zijn onlangs opgeschrikt door het aanslagbiljet van de gemeentelijke heffingen vanwege de forse tariefverhogingen. Ter toelichting hierop is een brief van burgemeester en wethouders bijgesloten met als onderwerp “Verhoging woonlasten”. Los van het door ons als onjuist aangeduide structurele begrotingstekort van zeven miljoen euro, bevat de brief nog een ander voorbeeld van onzorgvuldige communicatie. De brief suggereert dat de gemeentebegroting, waarin de tarieven zijn vastgesteld, is goedgekeurd door alle partijen. Dit is op zijn minst slordig, want de fracties van ChristenUnie-SGP en VVD hebben niet alleen tegen de begroting gestemd maar ook aangegeven dat de forse verhoging van tarieven niet nodig was.
Wethouder Schröder heeft in een interview met het weekblad Elsevier van 24 maart j.l. een aantal uitspraken gedaan over de Sociale Dienst. Deze dienst is in Maarssen geprivatiseerd en dit dreigt nu terug gedraaid te worden. Het artikel draagt de titel: Aan succes ten onder. Dit slaat er op dat de privatisering een groot succes is en dat deze succesformule nu gaat verdwijnen. Een oppervlakkige lezing van het artikel laat al zien dat een aantal uitspraken van de wethouder en de uitvoerder van de sociale dienst met elkaar in tegenspraak zijn. Maar dat laten we nu maar rusten. In het bewuste artikel vertelt de wethouder dat hij van mening is dat een geprivatiseerde sociale dienst niet kan. Op zich is dit geen verrassende uitspraak, want door de jaren heen heeft hij dit al verkondigd. Bij de behandeling van het voorstel in de gemeenteraad van 2 april j.l., heb ik de wethouder expliciet gevraagd hoe hij tegen privatisering van de sociale dienst aankijkt. Tot mijn verbazing liet Schröder nu weten dat hij hier geen problemen mee heeft en dat het artikel in Elsevier wat onzorgvuldig was. Ook hier krijgt de boodschapper de schuld.
Wethouder van Vossen heeft regelmatig overleg met een groep bewoners over de problematiek van de hoogspanningsmasten in Maarssenbroek. Het is natuurlijk een goede zaak dat de wethouder over dit belangrijke onderwerp met vertegenwoordigers van wijkcommissies spreekt. Het is nu echter al een aantal keren gebeurd dat de wethouder in vergaderingen van raad en commissie verwijst naar dit overleg en daarbij niet zorgvuldig communiceert. Zo legt hij bijvoorbeeld inwoners uitspraken in de mond die zij niet gedaan hebben of vertelt de commissie dat de inwoners ergens mee akkoord zijn wat door hen aantoonbaar ontkend wordt. Kortom: een voorbeeld van slechte communicatie wat averechts zou kunnen werken.
Gelet op deze voorvallen roepen we het college op om hun eigen programma serieus te nemen en open en actief te communiceren. Wij zullen u blijven volgen!
Reacties op 'Communiceert het college open en actief?'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.