Paars regeerde ook met overtuiging
De ChristenUnie in de regering, plus de normen en waarden van Balkenende – dat leidt tot grote vrees onder vijftig-plus seculieren. Verlichtingsfundamentalisten, ook wie zich zo niet willen noemen, lijken bang opeens in God te moeten gaan geloven, liefst op de wijze van de mannenbroeders. Angst voor dwang dus, voor bevoogding, of althans voor verminderde keuzevrijheid. Hieronder laat ik zien dat ook Paars vanuit een aantal overtuigingen de samenleving heeft ingericht. Dat ging via Kamermeerderheden, en zo zal dat ook gaan onder Balkenende IV. De kwaliteit van democratie ligt in het zoeken van een zo breed mogelijk draagvlak, zonder minderheden bij voorbaat als achterlijk te bestempelen, of meerderheden als dwingend of bevoogdend.
Geloven doe je in de kerk, niet als je een land bestuurt. Blijf
in je hok, is het advies. Val anderen niet met je vrome visies
lastig. Dat dit advies geen neutrale raad is, zien sommigen over
het hoofd. Immers, men verdeelt Nederlanders zo in twee groepen:
burgers met overtuigingen die wel publiek ‘mogen’, en
mensen met overtuigingen die niet (meer) publiek mogen. Paars heeft
acht jaar lang geregeerd vanuit een serie seculier-liberale
overtuigingen die heel Nederland kon waarnemen. Mocht dat?
Natuurlijk. Maar niet omdat deze overtuigingen neutraal zouden
zijn, gebaseerd op argumenten die algemeen toegankelijk zijn, of
zelfs algemeen aanvaard behalve in Staphorst en moskeeën. Ook
Paarse wetten werden gewoon van kracht omdat er Kamermeerderheden
voor waren.
Ook Paars regeerde met overtuiging. En Paars heeft niemand
gedwongen welk geloof dan ook af te zweren of aan te nemen. Dat zal
Balkenende of Rouvoet ook niet kunnen of willen. Angst zaaien voor
dwang of bevoogding lijkt retoriek. Of is het haat zaaien?
Gedwongen word ik dus tot niets tenzij ik een democratisch
aanvaarde wet blijf overtreden. Maar mijn keuzevrijheid dan? Vooral
daar zit het gevoelige punt. Neem koopzondagen. Wanneer het aantal
toeneemt, neemt dan ook mijn keuzevrijheid toe? Voor een deel wel.
Ik kan dan naar de winkel. Tegelijk is het wel de vraag hoe vrij de
baas een cassière laat als zij niet op zondag wil werken. En
als zij dan altijd vrij mag, is haar collega daar dan blij mee? De
morele druk om ook te werken neemt toe. Bovendien, christen of
niet, wie collectieve adempauzes in het circus van commercie en
consumptie zinnig vindt, ziet die rust wel afnemen. Wie in
Amsterdam woont, maakt op straat immers beslist een andere zondag
mee dan iemand in Ede. Een christen kan naar wat voor kerk ook,
maar tussen thuis en kerk in, is de optie ‘rust’ niet
meer overal beschikbaar.
Is die verminderde publieke rust erg? Niet voor wie zich ’s
zondags verveelde natuurlijk. Maar wie koopzondagen wel betreurt,
zal moeten beseffen: zo werkt dat in een democratie. Een
seculier-liberale meerderheid richt een samenleving anders in dan
een christelijk-sociale. ‘Werk, werk, werk’ klinkt
anders dan ‘zorgzaam en duurzaam’. Veel gemeenten
zullen overigens minimaal een regeling treffen dat evenementen met
geluidsoverlast niet vlak naast kerken plaats vinden, althans niet
tijdens kerkdiensten. Dat heet: rekening houden met elkaar. In een
gezonde democratie rekenen meerderheden met minderheden. En
andersom.
Individuele keuzevrijheid is een goed om te verdedigen. Tegelijk is
elk individu van jongsaf ingebed in een samenleving. Dat vergeten
liberalen te snel. Als ik kies voor de auto, dan bezet ik overal
waar ik kom een parkeerplaats. Bovendien moet ik rechts rijden in
Nederland. Als ik geen eco-ei kies, werkt dat door via de inkoop
van mijn supermarkt. Mijn individuele keuzevrijheid heeft altijd
effecten op de samenleving en kent altijd beperkingen. Ook
noodzakelijke regels frustreren soms. Ook als de regering
scharreleieren verplicht stelt, vermindert mijn
keuzevrijheid.
Elke begroting is een moreel document
Iedere begroting is een moreel document, schreef een Amerikaanse
pacifist (Jim Wallis). En dus 'bevoogdend'. Elk
regeerakkoord is dat ook. Een regering bestuurt vanuit een visie.
Het is een kwestie van transparant bestuur de herkomst van die
visie open en eerlijk te benoemen: seculier-liberaal,
christelijk-sociaal, of, als een democratische meerderheid daarvoor
zou kiezen, islamitisch-sociaalliberaal – om het bij deze
drie te laten.
Uiteraard deelt niet iedereen andermans visie of de inspiratie
daartoe. Niet iedereen laat zich overtuigen door argumentaties die
teruggaan op John Stuart Mill of John Rawls (voor
'procedurele' liberalen die niet dieper willen gaan), de
Bijbel (voor christenen) of de Koran (voor moslims). Hoewel de
laatste twee meer in volle breedte en diepte op het leven ingaan,
zijn al deze bronnen toegankelijk in het publieke domein en
bevatten ze claims over hoe deze wereld in elkaar zit en zou moeten
zitten. Je leest ze, of niet. Geen van deze bronnen bevat enkel
algemeen aanvaarde opvattingen.
Toch kan een geïnteresseerde doorgaans de argumentatie van
elke soort gesprekspartner volgen, seculier, christen of moslim,
ook als je een aantal uitgangspunten, observaties of conclusies
niet deelt. Als je tenminste de interesse kunt opbrengen de ander
te willen begrijpen. Een voorwaarde voor democratische
kwaliteit.
Welke van deze drie opties het meest fanatiek het eigen stempel zal
zetten op de samenleving, durf ik niet bij voorbaat te zeggen.
Ayaan Hirshi Ali kwam veelal fanatiek over. Piet Hein Donner en
André Rouvoet zijn eerder behept met juridische
zorgvuldigheid. En een moslimmeerderheid moet momenteel nog
bewijzen minderheden ruimte te gunnen. Zie Turkije. Niettemin, het
democratisch recht om de samenleving bij te sturen heeft elke
regering. Voorstellen kan een regering van welke kleur ook
doorvoeren – mits er een Kamermeerderheid voor is.
Minder koopzondagen is dan niet een groter taboe dan meer
koopzondagen. Bij elk voorstel is een minderheid niet blij, en soms
kun je die minderheid een eindweegs tegemoet komen. Niet meteen 52
koopzondagen of simpelweg nul. Voorstellen over andere onderwerpen
leiden weer tot andersgevormde meerderheden en daarmee andere
minderheden. Maar er zijn geen tweederangs overtuigingen. Laat
staan tweederangs minderheden. Vijftig-plus seculieren niet.
Islamieten niet. Christenen niet. En zelfs de groep niet die
wellicht tegen verplichte scharreleieren is.
Rob Nijhoff
Archief > 2007 > februari
- 28-02-2007 28-02-2007 11:12 - De Provincie is dichterbij dan u denkt
- 24-02-2007 24-02-2007 11:11 - ‘Kijkje bij de buren’
- 16-02-2007 16-02-2007 15:09 - Christenen zijn... - Vijftig-plus seculieren weten het wel
- 10-02-2007 10-02-2007 13:38 - Een paar miljoen voor ‘leuke dingen’
- 08-02-2007 08-02-2007 14:00 - Paars regeerde ook met overtuiging
- 06-02-2007 06-02-2007 21:50 - Poll een succes!
- 02-02-2007 02-02-2007 22:54 - Assen aan zee…
Reacties op 'Paars regeerde ook met overtuiging'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.