Afsluiting seizoen!

Eendenkooivrijdag 24 juni 2022 14:21

Al enkele jaren is het een goede gewoonte om, voor aanvang van het zomerreces, een seizoenafsluiting te organiseren. De invulling is wisselend maar voorop staat dat we als bestuur, (voormalige) fractie en campagneteam samen komen en daarbij ontmoeten, terugblikken, maar vooral ook vooruitkijken.

Donderdagavond 23 juni verzamelden we ons, om even later te voet te vertrekken richting een Wieringer eendenkooi voor een exclusie rondleiding. We verder hartelijk ontvangen door de kooikers en zij namen ons mee naar het prachtige stukje natuurgebied waar de eendenkooi zich bevind en waar aan het einde van de winter ook menig sneeuwklokje ontluikt. De beschermde kooi dateert vanaf 1676 en de huidige kooikers hebben het destijds overgenomen van zijn vader. Het heeft 7 vangpijpen waarvan er nog 6 actief worden gebruikt in de periode van het jaar dat dit is toegestaan, voor het vangen van wilde eenden voor consumptie. Het dient voornamelijk stil te zijn in en ver rondom de eendenkooi. We krijgen prachtige uitleg over alles wat er actief plaatsvind, onderhoud, regelgeving en jacht. Het werd door een ieder als een zeer waardevol bezoek gezien, waarvan we nu weten wat voor moois er ligt en met veel zorg in stand wordt gehouden. De kooikers werden heel hartelijk bedankt voor het ontvangst en het delen van hun passie en kregen een presentje uitgereikt.

Hierna ging onze voettocht weer terug naar het startpunt waar we onder het genot van een drankje met elkaar hebben nagepraat. Niet alleen over de rondleiding maar ook zeker over de nog lopende formatiegesprekken binnen de gemeenteraad van Hollands Kroon om tot een coalitie te komen, verwachtingen naar de toekomst vanuit CU HK, terugblik op het partijcongres in Zwolle, de komende vakantieperiode enz. Kortom, een waardevolle afsluiting van het seizoen, waar we dankbaar op terugkijken en actief mee vooruit kijken.

Oud bos eendenkooi