Op de bres voor de veerpontjes
De vakantieperiode lijkt in aantocht. Of in ieder geval de periode van voorbereiding daarop. Kranten en tijdschriften staan vol advertenties van zonnige oorden en exotische bestemmingen. Volgens de laatste berichten gaan vliegreizen naar zonovergoten bestemmingen grif van de hand. En dat terwijl het voorjaar net begonnen is. Misschien vliegt ook u naar een zonnig eiland in een willekeurige zee. Maar wellicht blijft u ‘gewoon’ in Nederland. Mocht u er nog niet uit zijn, dan heb ik nog een tip voor u:
Breng eens een bezoek aan de rivierenlandschappen. Gebieden met
heerlijke wandel- en fietsmogelijkheden over bochtige dijkjes en
fraaie vergezichten. En – niet te vergeten – van die
mooie veerpontjes die u van de ene naar de andere zijde van de
kronkelende rivier brengen. Geniet ervan, nu het nog kan!
Het is namelijk mogelijk dat de positie van de Nederlandse veren
onder druk komt te staan wanneer het Europees Parlement zijn zin
krijgt. Het EP wil namelijk strengere eisen voor passagiersvervoer
over water, die wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de
veerpontjes. Wat is er aan de hand?
De Europese Commissie wil het Verdrag van Athene in EU-wetgeving
opnemen. Dit Verdrag regelt de aansprakelijkheid van
personenvervoerders bij ongelukken op internationale reizen - zoals
cruises naar de Caraïben. Daarnaast wil de Commissie het
toepassingsgebied uitbreiden. Niet alleen de grote vaart maar ook
de nationale ferry’s (naar de Griekse eilanden) en de
binnenvaart (de veerpontjes) moeten onder deze regels vallen.
Volgens de Commissie hebben alle passagiers immers hetzelfde recht
op een goede bescherming ingeval van ongelukken. En dat klinkt
logisch.
Bij vergelijkbare omstandigheden als de internationale zeevaart is
daar iets voor te zeggen. Voor de binnenvaart ligt dat anders. Het
gaat hier om andere wateren, andere schepen, andere risico’s
en andere financiële structuren in de sector. Als de eisen van
het Verdrag van Athene ook op de binnenvaart van toepassing worden,
zal dat naar verwachting een forse impact op de veerpontjes hebben.
Omdat de nieuwe aansprakelijkheidsnormen aanzienlijk hoger zijn dan
de bestaande zullen de verzekeringspremies behoorlijk stijgen. Het
is zelfs maar de vraag of voor de kleine veerpontjes de kosten nog
opwegen tegen de baten. Het mogelijke gevolg is dat een aanzienlijk
aantal personenvervoerders in de binnenvaart met hun activiteiten
zal moeten stoppen. De passagiers kunnen vervolgens alleen nog naar
de overkant kijken.
Helaas dringen deze consequenties niet voldoende bij
collega’s door. Ook de Europese Commissie is zeer volhardend
in haar opstelling, zonder duidelijkheid te geven over de gevolgen
voor de binnenvaart.
Gelukkig is het voorstel nog niet aangenomen. Het Europees
Parlement is nog in beraad. Wij zullen ons blijven inzetten voor
het uitzonderen van de binnenvaart van deze regels. Want ook in de
Raad van transportministers is de uitsluiting van de binnenvaart
nog geen gelopen race.
Dus mocht u deze zomer in eigen land blijven, geniet dan eens van
het karakteristieke Nederlandse rivierenlandschap.
Hans Blokland
Archief > 2007 > maart
- 31-03-2007 31-03-2007 21:51 - En toen was er koffie...
- 30-03-2007 30-03-2007 12:20 - Media, macht en moraal.
- 27-03-2007 27-03-2007 09:50 - Op de bres voor de veerpontjes
- 24-03-2007 24-03-2007 20:41 - Ik zei nog zo ‘geen B(a)(o)mmetje’
- 24-03-2007 24-03-2007 14:44 - Een goede buur……
- 17-03-2007 17-03-2007 23:09 - Impressies 1e kwartaal 2007
- 10-03-2007 10-03-2007 19:41 - Leen['s]toel deel 3
- 10-03-2007 10-03-2007 13:25 - ‘Standje op het parket’
- 06-03-2007 06-03-2007 15:33 - Maarssen hoogspanning: erop of eronder?
- 06-03-2007 06-03-2007 09:59 - Open deuren voor een politica
- 03-03-2007 03-03-2007 22:02 - Column: 'Voor elkaar in Limburg' door Pieter de Vries nr. 2 op de lijst
Reacties op 'Op de bres voor de veerpontjes'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.