Maak vaart met starters- en seniorenwoningen!

Wonenwoensdag 14 november 2018 12:06

In Hollands Kroon zijn de laatste jaren 487 woningen gebouwd en dat weerspreekt wel een beetje het beeld dat er niets gebouwd is. Het betreft echter alleen woningen in de vrije sector; als het gaat om sociale huurwoningen, seniorenwoningen of woningen voor starters op de huizenmarkt zijn er totaal exact 0 gerealiseerd en dat moet anders.

Hollands Kroon gaat zelf geen woningen bouwen; daar zijn woningcorporaties, projectontwikkelaars en particuliere initiatieven voor, maar dat betekent niet dat je niet meer kunt sturen in de woningmarkt. Je kunt afspraken maken over een verdeling van het typen woningen welke bij nieuwbouwprojecten gebouwd gaan worden. Dat zie je op meer plaatsen in Nederland en vaak met een succesvol resultaat.

Daarom heeft de ChristenUnie tijdens de behandeling van de begroting samen met de Partij van de Arbeid en GroenLinks een motie ingediend om een verdeling te maken van 30% sociale huurwoningen, 30% relatief goedkope starterswoningen en 40% vrije sector. Deze getallen zijn niet natuurlijk niet in beton gegoten; hopelijk zijn de huizen die gerealiseerd gaan worden dat wel, maar het gaat erom dat er een evenwicht is in het aanbod van nieuwe woningen. Wat er de afgelopen jaren is gebeurd, is wat dat aangaat onder de maat. Dat moet anders en het kan ook relatief eenvoudig anders, het is een kwestie van politieke wil.

De motie kunt u hier downloaden.