Warmlopen voor de Raad!

dinsdag 06 februari 2018 14:48

Natuurlijk willen we heel graag die tweede zetel in de raad en wat zou het mooi zijn als dat ook lukt deze keer! En als het zover is, dan gaat Marjon Tolhuis de raad in, maar dat doet zij niet zomaar. Om goed voorbereid te zijn, heeft zij de cursus "Warmlopen voor de Raad" van de ChristenUnie gevolgd. Hier volgen haar avonturen:

"Mochten we de tweede zetel halen, dan wil ik niet dan pas alles moeten leren. En dus heb ik besloten om de cursus van de ChristenUnie te gaan volgen. Dit is deels online en deels klassikaal.

Samen met Kees Maas (lijsttrekker in Hoorn) en Annacarina Klein (plaats 6 op de kandidatenlijst in Amsterdam) carpoolen we een zaterdag per maand naar Reeuwijk, waar we met een grote groep kandidaten, waarvan sommige al raadslid zijn, het klassikale deel van de cursus volgen. We hebben een hele diverse groep cursisten van laag tot hoog opgeleid dat maakt ook dat we veel van elkaar leren. Wat we leren is heel divers en vooral op hoofdlijnen want niet iedere gemeente is het zelfde maar veel onderwerpen wel.

Zo hebben we een zaterdag les gehad van ons Eerst Kamerlid Mirjam Bikker over je rol als raadslid: wat is je rol eigenlijk? Maar ook heb ik lessen gevolgd over financiële kaders, sociale kaders en politieke strategie en instrumenten. Met andere woorden hoe kan je je doel bereiken binnen de raad en hoe werkt het allemaal?

De laatste zaterdag hebben we vooral geoefend met debatteren en pitchen. Dat was vooral heel praktisch en er werd dan ook stevig gedebatteerd en het vuur aan de schenen gelegd. Erg leuk om zo samen te oefenen en elkaar te inspireren en te versterken!

Samen met alle cursisten gaan we nu een drukke en spannende campagne tijd in. Na de gemeenteraadsverkiezingen zien we elkaar nog een keer dan horen we ook hoe het een ieder vergaan is. Naast cursisten zijn we ook een leuke groep studenten geworden en leven we erg met elkaar mee. Al bij al is het een leerzame cursus en hoop ik dat ik alles wat ik geleerd heb ook echt in praktijk kan en mag brengen."

Marjon Tolhuis.